با اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدأ با نرم افزار زی‌پاس ۲۰ درصد زباله‌های خانگی قابل بازیافت است.

داوود مومنی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد از آغاز اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا در شهرکرد خبر داد و گفت: با اجرای این طرح با نرم‌افزار زی‌پاس ۲۰ درصد زباله‌های خانگی قابل بازیافت است.

وی افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور در راستای تفکیک زباله از مبدا، پارسال کانکس‌هایی در سطح شهر مستقر شدند.

مومنی اظهار کرد: طبق کار‌های مطالعاتی انجام شده ۲۰ درصد زباله‌های خانگی سطح شهر قابل بازیافت هستند که در ابتدای اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد زباله‌ها تفکیک شوند. 


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان اینکه به ازای هر روز تفکیک زباله از مبدا حدود ۵ هزار مترمربع در طبیعت کمتر زباله دفن می‌شود، گفت: به صورت روزانه حدود ۱۳۵ تن زباله خانگی جمع‌آوری می‌شود که ۲۰ درصد زباله‌ها معادل ۲۶ تن زباله قابل بازیافت است.

وی ادامه داد: با کمک پارک علم و فناوری نرم‌افزار زی‌پاس طراحی شد و در حال حاضر ماشین‌آلات با آرم یکسان و ۴۰ نیرو به صورت مستقیم با لباس متحدالشکل در سطح شهر، این طرح را اجرا می‌کنند.
مومنی گفت: با اجرای این نرم‌افزار دوشنبه‌های بازیافتی را خواهیم داشت و در مابقی روز‌های هفته به صورت محله محور زباله‌های شهروندانی که پیام خود را ثبت کرده باشند، جمع‌آوری می‌شود.

شهردار شهرکرد گفت: یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری به ویژه در حوزه خدمات شهری تفکیک زباله از مبدأ است که طبق قوانین و مقررات خاص باید اجرا و به آن توجه ویژه شود.

محمدحسین واحدیان افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در گذشته اجرا شد، اما به دلیل موانعی که وجود داشت به صورت مطلوب اجرا نشد و در همین راستا از سال گذشته مدیریت شهری با برگزاری جلساتی با دستگاه قضا، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی جلساتی برای بررسی این موضوع برگزار کرد.

وی اظهار کرد: هم اکنون تفکیک زباله از مبدا به صورت آنلاین و از طریق نرم‌افزار زی‌پاس برای شهروندان قابل استفاده است.

واحدیان ادامه داد: این نرم‌افزار با همکاری شرکت دانش بنیان طراحی شده است و هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار