دبیر کنگره ملی شهدای غریب گفت: تاکنون یک هزار و ۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی شدند که از این تعداد اطلاعات یک هزار و ۱۳۷ شهید در دسترس است.

محمدجواد زمردیان روز شنبه در شورای هماهنگی امور ایثارگران و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان، گفت: تشکیل پرونده برای یک هزار و ۱۳۷ شهید غریب انجام شده است و به دنبال بررسی، گردآوری مستندات و اطلاعات و تعیین تکلیف مابقی شهدای غریب هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های میدانی از خردادماه سال جاری با برگزاری ۱۰ اجلاسیه استانی آغاز شد و در ادامه نیز هرماه شاهد بزرگداشت مقام شهدای غریب در سطح استان‌ها خواهیم بود.

این مسئول از همه هنرمندان دعوت کرد: اگر آثاری از جمله داستان، فیلمنامه، پادکست، موشن گرافی و کلیپ در موضوع شهدای غریب دارند به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و در اجر معنوی برگزاری این اتفاق مهم سهیم باشند.

زمردیان، هدف از برگزاری کنگره را عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جبران کم کاری‌های صورت گرفته در طول سالیان متمادی در حوزه گردآوری آثار و معرفی وقایع دوران اسارت به ویژه معرفی شهیدان مظلوم آن دوران ذکر کرد.

وی یادآور شد: رییس جمهور شهید با تدبیر خود پیرامون ضرورت به تصویر کشیدن جانفشانی چهره‌های مقاوم و قهرمان آزاده، نقش مهمی در پیشبرد این طرح ایفا کردند.

این مسئول با بیان اینکه امروز مقارن با سالروز رجعت پیکر برخی از شهدا به کشور و بزرگترین تشییع پیکرهای مطهر شهدا در سال های دفاع مقدس هستیم، اظهار داشت: بازگشت پیکر شهدا تحت عنوان شهدای غریب انجام شد که به دست دشمن به اسارت درآمدند و بر اثر شکنجه ها و رسیدگی نشدن به آنها شهید شدند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه با کارهای انجام گرفته شمار شهدای غریب استان از پنج به ۱۱ شهید رسیده است، گفت: شهید غریب به شهیدی اطلاق می شود که حین اسارت مظلومانه و غریبانه در خاک عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
عباس برزگر افزود: با توجه به افزایش شهدای غریب می‌توان گفت آمار دقیقی در این خصوص وحود ندارد.
این مسوول به کنگره ملی شهدای غریب و تشکیل ستاد استانی، ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته اختتامیه این کنگره ۲۵ مرداد سال جاری برگزار می شود که همکاری دستگاه های متولی امر در برگزاری بهتر آن ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.