شهرستان اسدآباد با ۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی در روند برداشت گندم با مشکلاتی مواجه هستند که رفع این مشکلات به عنوان دغدغه این قشر، نیاز به توجه دو چندان مسئولین دارد.

تولید سالیانه محصولات زراعی این شهرستان به‌طور میانگین بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده که بخش عمده آن به تولید غلات بویژه گندم اختصاص پیدا کرده است. تولید گندم یکی از جمله محصولات مهم و غالب شهرستان اسدآباد بوده که در این رابطه در این شهرستان ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر گندمکار و بهره‌بردار این محصول استراتژیک هستند.

از اوایل تیرماه برداشت محصول گندم به‌تبع سراسر کشور و استان از مزارع این شهرستان در سطحی افزون‌بر ۲۲ هزار  و ۷۸۷ هکتار توسط گندمکاران و کشاورزان این شهرستان آغاز شده و  تا تاریخ  ۲۷ تیرماه این شهرستان ‌۴۲ هزار و ۵۴۲ تن گندم به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده که بعد از شهرستان رزن بیشترین میزان گندم تحویلی را به مراکز خرید تضمینی داشته است.

در این بین گندمکاران  اسدابادی در روند برداشت این محصول با مشکلاتی مواجه هستند که رفع این مشکلات به عنوان دغدغه این قشر، نیاز به توجه دو چندان مسئولین دارد.

دستمزد بالا و فرسودگی کمباین‌ها در اسدآباد

یکی از گندمکاران و کشاورزان نمونه شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه قیمت تضمینی اعلام‌شده طی سال‌جاری برای محصول گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، به ایسنا گفت: میزان برداشت سالانه محصول بنا به شرایط جوی و میزان آب در دسترس متفاوت است اما سال‌جاری خوشبختانه شرایط مناسب را در میزان برداشت داریم.

جمال گودرزی اظهارکرد: سطح زیر کشت امسال گندم بنده به اتفاق چهار فرزندم در مجموع ۱۰ هکتار بوده که با توجه به بارش‌های خوب امسال پیش‌بینی می‌شود برداشت بسیار خوبی به نسبت سال گذشته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال برداشت گندم مزرعه خود هستیم، افزود: هزینه و دستمزد بالای کمباین‌ها یکی از مشکلات گندمکاران به شمار می‌رود، ضمن اینکه فرسودگی برخی از کمباین‌ها و ریزش گندم مزید بر این مشکلات شده است.

گودرزی با بیان اینکه متأسفانه قیمت تعیین شده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید گندم تضمینی قیمت رضایت‌بخش و قابل قبولی برای کشاورزان به‌دلیل هزینه‌های بالای کاشت و داشت و برداشت نیست، خاطرنشان کرد: با وجود آغاز برداشت گندم هنوز مطالبات گندم تحویل داده شده به مراکز خرید تضمینی پرداخت نشده که در این رابطه تسریع در روند پرداخت مطالبات گندمکاران شهرستان ضروری است.

وی با اشاره به چندین برابر شدن قیمت کود و سم و نیز هزینه‌های بالای برداشت گندم، تصریح کرد: متأسفانه این امر موجب شده که قیمت پایین تعیین شده برای خرید تضمینی گندم کشاورزان چندان سودی را عاید کشاورزان گندمکار نکند.

کشاورز اسدآبادی دیگری نیز، اظهار کرد: امروز هزینه تولید با قیمت‌گذاری‌ها به‌ویژه در غلاتی همچون جو و گندم همخوانی ندارد، برای مثال طی سال جاری قیمت جو به‌دلیل فراهم بودن بستر واردات این محصول با قیمت مناسب از کشور روسیه، به ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، حال آنکه این عدد به هیچ وجه با هزینه تولید همخوانی ندارد.

عین‌الله طاهروند با تأکید براینکه این روند کشاورزان را از ادامه کار دلسرد می‌کند، ادامه داد: نکته مهم‌تر اینکه هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است مطالبات کشاورزان در خرید تضمینی پرداخت شود زیرا به‌دلیل عدم مشخص نبودن محل پرداخت و تأمین اعتبار سالانه با تأخیر چندماهه مواجهیم.

طاهروند خاطرنشان کرد: در خصوص گندم نیز همین مشکل وجود دارد، از طرفی تجهیزات فرسوده به‌ویژه کمباین در عرصه برداشت بنا به فرسودگی در بیشتر موارد ریزش محصول را نیز به‌دنبال دارد.

عدم پرداخت آنی مطالبات گندمکاران

کشاورز اسدآبادی دیگر هم اظهار کرد: قیمت پایین تعیین شده  ۱۷ هزار و  ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم کشاورزان به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورزان  ندارد و به‌طور قطع  گندمکاران شهرستان برای سال آینده رغبتی برای کاشت گندم نخواهند داشت.

مهدی بشارتی افزود: هر هکتار سطح زیر کشت گندم به‌طور میانگین دارای سه تُن عملکرد تولید بوده که در این میان کاشت، داشت و برداشت هر هکتار گندم برای گندمکار ۵۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد و با چنین وضعیتی خرید تضمینی گندم حتی اگر ۵۰ هزار تومان هم باشد برای گندمکار و زحمات و هزینه‌هایی که در این رابطه انجام داده مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه برخی از گندمکاران شهرستان برای کشت گندم خود اقدام به اجاره زمین کرده بودند، تصریح کرد: حاصل دسترنج  این کشاورزان عملا با چنین قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم جز رنج و زحمت چیزی دیگری نبوده است.

بشارتی با اشاره به  چندین برابر شدن دستمزد کارگر، کمباین و  قیمت بالای کود و بذر به نسبت سال گذشته، ادامه داد: در حال حاضر در کنار این مشکلات عدم پرداخت آنی مطالبات گندمکاران موجب آن شده که کشاورزان هزینه پرداخت دستمزد کارگران و کمباین و حمل گندم را نداشته باشند و به ناچار برای تامین این هزینه‌ها اقدام به قرض کنند و در برخی از موارد به دلیل عدم تامین به موقع این هزینه‌ها این امر برداشت گندم ‌را در برخی از موارد ‌به ناچار با تاخیر ‌و نیز ریزش گندم مواجه می کند.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت آنی مطالبات گندمکاران، گفت: متأسفانه در بحث جو و خرید تضمینی آن نیز ‌اکثریت کشاورزان با همین مشکلات گریبان‌گیر هستند.

بشارتی با اشاره به ضرورت توجه ویژه مسئولین به مشکلات گندمکاران در عرصه تولید، اظهار کرد: به‌طور قطع توجه ویژه در راستای رسیدگی به مشکلات کشاورزان از نقش موثری در دلگرمی آنان در عرصه  تولید کشور برخوردار خواهد بود .

پیش‌بینی خرید تضمینی ۶۵ هزار تن گندم در اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد هم با اشاره به خرید تضمینی گندم در این شهرستان، گفت: برای خرید تضمینی گندم پنج مرکز اختصاص داده شده که فعالیت این مراکز به صورت رسمی از ششم تیرماه  آغاز شده است.

محمد کرم مرادی اظهار کرد: سطح زیرکشت امسال غلات این شهرستان شامل گندم و جو در مجموع ۳۷ هزار و ۵۷۶ هکتار بوده که به تفکیک سطحی افزون‌بر ۱۲هزار و ۴۴۳ هکتار به گندم آبی، ۱۰هزار و ۳۴۴هکتار گندم دیم، ۹۹۱۴ هکتار جو آبی و ۴۸۷۵ هکتار به جو دیم اختصاص دارد.  

وی میزان ظرفیت خالی سیلوهای این شهرستان برای خرید گندم تضمینی گندمکاران را ۹۹ هزار تن برشمرد و ادامه داد: میزان ظرفیت کل سیلوهای این شهرستان  ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تن  بوده و در این رابطه شهرستان اسدآباد رکوردار بیشترین میزان ظرفیت سیلو در سطح استان همدان است.

مرادی از پیش‌بینی خرید تضمینی ۶۵ هزار تن گندم از گندمکاران این شهرستان طی امسال خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر در شهرستان اسدآباد پنج مرکز خرید تضمینی گندم و یک مرکز خرید جو برای دهقانان و کشاورزان این شهرستان برای تحویل جو و گندم تولید شده شهرستان پیش‌بینی شده  است.

وی با بیان اینکه گندم این شهرستان دارای بالاترین گلوتن بوده و جزو مرغوب‌ترین گندم در سطح  استان است، ادامه داد: تنوع آب و هوا و خاک حاصلخیز را می‌توان از دلایل مهم کیفیت خوب گندم اسدآباد دانست.

 جمع‌آوری سه میلیارد تومان زکات از کشاورزان اسدآبادی

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره)اسدآباد با بیان اینکه ۸۰ روستای اسدآباد واجد پرداخت زکات هستند، گفت: با آغاز برداشت گندم ۲۰۰۰ کیسه جمع‌آوری زکات بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

جواد صدیقی از جمع‌آوری سه میلیارد تومان زکات در سال گذشته از کشاورزان این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته جمع‌آوری ۲.۵ میلیارد تومان زکات در شهرستان هدفگذاری شده بود که با جمع آوری سه میلیارد تومان زکات، ۱۱۶ درصد برنامه و تعهد سال گذشته شهرستان در بحث جمع‌آوری زکات محقق و انجام شد.

وی با بیان اینکه با توجه به بارش‌های خوب امسال جمع‌آوری زکات خوبی از شهرستان پیش‌بینی می‌شود، افزود: با شروع برداشت گندم از سطح مزارع شهرستان توسط کشاورزان، نهاد مقدس کمیته امداد آمادگی کامل برای جمع‌آوری زکات کشاورزان را دارد.

صدیقی ادامه داد: با جمع‌آوری زکات سطح شهرستان سعی بر این است زکات جمع‌آوری شده از سمت پروژه‌های عمرانی به بحث کمک به محرومان در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت، هزینه تحصیلی دانش‌آموزان بی‌بضاعت و نیز هزینه درمان افراد بی‌بضاعت هدایت شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سه پروزه عمرانی  مسجد و حسینیه از محل زکات در سه روستای سطح این شهرستان اجرا شد، تصریح کرد: به منظور بحث زکات امسال این شهرستان، جلسات شورای زکات به ریاست امام جمعه اسدآباد و اعضای این شورا و متعاقب آن شورای زکات روستاها برگزار شده و تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ شده است.

صدیقی یادآور شد: نصب بنر  فرهنگ‌سازی زکات در سیلوها و مراکز خرید تضمینی گندم، توزیع ۲۰۰۰ کیسه جمع‌آوری زکات بین کشاورزان، تجلیل و تقدیر از آمران به زکات، دیدار چهره به چهره با کشاورزان به منظور ترغیب و تشویق کشاورزان به زکات از دیگر مواردی است که در ترغیب و تشویق به زکات در این شهرستان انجام شده است. 

 امیدواریم با شتاب و تسریع در روند پرداخت مطالبات گندمکاران تا حدودی از دغدغه‌های کشاورزان کاسته شود، ضمن اینکه در این بین توجه به حل مشکلات گندمکاران با نوسازی مکانیزاسیون برداشت این محصول استراتژیک ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.