پربازدید شدن ماجرای مردی که به‌خاطر سرزنش‌های همسرش و مقایسه دائمی او با باجناقش درخواست طلاق داد، بهانه‌ای شد تا از واکنش اصولی در این مواقع بگوییم.

مقایسه همسر با دیگری باعث نابودی عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او خواهد شد. این رفتار باعث کاهش رضایت زوجین از زندگی‌مشترک خواهد شد و اگر ادامه داشته باشد، به طلاق منجر می‌شود. به‌تازگی، ماجرای مرد جوانی که از سرزنش‌های همسرش و مقایسه همیشگی او با باجناقش خسته شده و برای طلاق به دادگاه خانواده رفته، در فضای مجازی پربازدید شد. در ادامه، مروری کوتاه بر این پرونده خواهیم داشت و از رفتارهای اصولی در چنین مواقعی خواهیم گفت.

دوست دارم شوهرم مثل باجناقش باشد 
قاضی رو به مرد جوان کرد و گفت: چرا درخواست طلاق داده‌ای؟ بهنام آهی کشید و گفت: خسته شدم از بس که همسرم مرا بی‌عرضه و بی‌لیاقت می‌داند. او دائم مرا با شوهرخواهرش مقایسه می‌کند و سرکوفت می‌زند. آقای قاضی، من وضعیت مالی بدی ندارم اما پولدار هم نیستم. از روز اول هم این خانم می‌دانست چه وضعیتی دارم. اوایل که ازدواج کردیم اوضاع خوب بود، خودش می‌گفت عشق مهم‌تر است و اگر علاقه و احترام باشد بقیه مسائل حل می‌شود اما همین خانم که چنین اعتقادی داشت حالا بعد از 3 سال زندگی مشترک کم‌کم رنگ عوض کرده و از وقتی خواهرش ازدواج کرده زندگی ما سیاه شده است. شوهرخواهرش استاد دانشگاه و فردی تحصیلکرده و به اصطلاح اتو کشیده با وضع مالی خوب است. الهام همسر بهنام در واکنش به صحبت‌های شوهرش گفت: خب شوهر خواهرم دکتر است و استاد دانشگاه. صدها دانشجو زیر دستش درس می‌خوانند، همه به او احترام می‌گذارند و کل فامیل روی او حساب می‌کنند. دوست دارم شوهر من هم مثل او باشد و همه قبولش داشته باشند، اما بهنام به او حسادت می‌کند و می‌گوید اصلاً حق نداری اسم او را در خانه بیاوری. قاضی پس از شنیدن حرف‌های زوج جوان گفت: طلاق همیشه بهترین راه‌حل نیست. بهتر است یک فرصت دیگر به زندگی مشترک‌تان بدهید.

 مقایسه باعث ایجاد کینه می‌شود
بعضی خانم‌ها گمان می‌کنند که مردها نسبت به مسئله مقایسه‌شدن با دیگری حساس نیستند که باید بدانند صد البته هستند. این که دو نفر مدام با هم مقایسه شوند، فقط حس کینه و دشمنی بین آن‌ها ایجاد می‌کند و رابطه آن دو نفر را تخریب می‌کند.

 ردپای تبعیض در این پرونده
در مورد این پرونده، خانم و همچنین خانواده‌اش در شکل‌گیری مشکل نقش جدی داشتند چون رفتارهای نامناسبی داشتند که هر رابطه‌ای را ممکن است مخدوش و تهدید به نابودی کند. اگر بزرگ‎ترها در توجه و محبت خود جانب عدل و انصاف را رعایت کنند و به اختلاف‌ها دامن نزنند، قطعا آرامش به زندگی فرزندان بر می‌گردد.

عواقب مقایسه‌کردن همسر
تمام زوج‌ها در هر سنی که باشند به‌خصوص زوج‌های جوان باید بدانند هرگز ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودشان مقایسه نکنند. چراکه این کار یعنی مقایسه کردن سبب ایجاد چالش‌ها و مشکلات زیادی خواهد شد که اصلا قابل جبران نیست و حرمت‌ها را در زندگی مشترک از بین می‌برد و مثل یک سم کشنده در رابطه زوجین عمل می‌کند. اصلا دلیل درستی نیست که ما افراد را بر اساس تحصیلات و پول و ظاهر و ... مقایسه کنیم. ارزش انسان‌ها به صداقت، اخلاق و وجدان است.

 ضرورت بازبینی زندگی‌مشترک توسط این زوج
با این حال اگر زوج جوان مذکور می‌خواهند آینده‌ای با هم داشته باشند اول از همه باید زندگی مشترک خود را دوباره بازبینی کنند. زندگی که با عشق و علاقه و امیدهای زیبا شروع شده بود، حالا به‌خاطر یک رفتار غلط در آستانه یک جدایی تلخ است. چنین زوج‌هایی باید بر اساس گفت‌وگو و صداقت با هم مراوده کنند که در این‌جا مهارت ارتباط موثر و خوب گوش‌دادن خیلی مهم است. گفت‌وگویی که فارغ از پرخاش و توهین باشد.

 دست‌برداشتن از لجبازی‌های کودکانه
توصیه‌ام به چنین خانم‌هایی این است که دست از لجبازی‌های کودکانه و مقایسه کردن در زندگی مشترک بردارند. با مقایسه کردن هیچ چیز مثبتی عاید زندگی نمی‌شود. خواهر دیگر که شوهرش استاد دانشگاه است، هیچ کاری برای زندگی آن‌ها قرار نیست که انجام دهد. این زوج قبل از هر کاری به مشاوره حضوری و آموزش مهارت ارتباط موثر نیاز دارند. سپس زمان کافی برای خود بگذارند و به تغییر زندگی خود بپردازند. همچنین از دخالت‌دادن خانواده‌ها پرهیز کنند چون خود خانواده‌ها در این مشکلات بی‌تاثیر نبودند و آتشی اضافه در این رابطه گذاشتند. این خانم و خانواده‌اش باید بدانند که با ورود فرد جدید با شرایط بهتر، اصلا قرار نیست فرد قبلی تاوان دهد. هر کسی سبک‌زندگی خودش را دارد و طلاق این خانم هم قرار نیست شوهر فوق‌العاده‌تری نصیبش کند. فکر کردن بیشتر و تامل عمیق‌تر برروی کارهایی که انجام می‌دهیم، می‌تواند ما را به نتایج بهتری برساند.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار