هزاران دستگاه ویندوزی در سراسر جهان، امروز هنگام راه‌اندازی با مشکل صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شده‌اند.

نشریه The Verge در گزارش خود از این موضوع به به‌روزرسانی معیوب شرکت امنیت سایبری CrowdStrike به‌عنوان دلیل این مشکل یاد کرده است که باعث‌شده رایانه‌های شخصی و سرور‌های آسیب‌دیده به‌درستی راه‌اندازی نشوند. بسیاری از کسب‌و‌کار‌های سراسر جهان از CrowdStrike برای مدیریت امنیت رایانه‌ها و سرور‌های ویندوزی خود استفاده می‌کنند.

قطعی شبکه‌های اسکای نیوز و بی‌بی‌سی

بانک‌ها، خطوط هوایی و پخش‌کننده‌های تلویزیونی استرالیایی اولین‌بار به این مشکلات اشاره کردند و پس از آن، کسب‌و‌کار‌های مستقر در اروپا نیز به آنها پیوستند. شبکه خبری اسکای نیوز از جمله شرکت‌هایی بود که نتوانست به‌دلیل این مشکل بولتن خبری صبحگاهی خود را پخش کند و پیغامی را برای عذرخواهی به بینندگان خود نشان داده است.

CBBC که شبکه مخصوص بی‌بی‌سی برای کودکان و نوجوانان است نیز از اوایل صبح امروز قطع شده است.

Ryanair که از بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا است نیز به مشکل آی‌تی از سوی سرویس‌های «شخص ثالث» اشاره کرده که روی پروازهایش تاثیر گذاشته است.

اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دیگر سازمانی است که تحت تاثیر قرار گرفته و تمام پرواز‌های دلتا، یونایتد و امریکن ایرلاینز را به دلیل «مشکلات ارتباطی» متوقف کرده است. فرودگاه برلین نیز به مشتریان خود درباره تاخیر احتمالی به‌دلیل «مسائل فنی» هشدار داده است.

راه‌حل مهندسان IT برای مشکل ویندوز

علاوه بر این شرکت‌ها و سازمان‌ها، صد‌ها مدیر حوزه IT نیز در Reddit به مشکلات مشابهی اشاره کرده‌اند. آنها اشاره می‌کنند که برای برطرف‌کردن این مشکل (طبق تصویر بالا) باید سیستم را از طریق Safe Mode راه‌اندازی کرد و فایل سیستمی معیوب مربوط به CrowdStrike را حذف کرد. ظاهراً از آن زمان مشکل برخی رایانه‌های تحت تاثیر قرار گرفته با این راه‌حل برطرف شده است.

یکی از این کاربران می‌گوید: «تمام شرکت ما آفلاین است» و مدیر دیگری می‌گوید که ۷۰ درصد از لپ‌تاپ‌های آنها در حلقه نمایش صفحه آبی مرگ گرفتار شده‌اند. کاربر دیگری با اشاره به روز طولانی که مدیران IT شرکت‌های سراسر جهان خواهد داشت، نوشت: «جمعه مبارک!»

در زمان نوشتن این گزارش، برخی سازمان‌ها از جمله فرودگاه دهلی اعلام کرده‌اند که فعالیت آنها به حالت عادی بازگشته است.

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: مایکروسافت ، ویندوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.