معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: منشأ ارز خودرو‌های وارداتی کارکرده باید خارجی باشد و به تایید بانک مرکزی برسد.

در برنامه میز اقتصاد در شبکه خبر موضوع آیین نامه واردات خودرو بررسی شد و آقای آقایی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به سوالاتی پاسخ داد.

آقایی گفت: کار‌های مربوط به مصوبه واردات خودرو در پایان سال گذشته انجام شده بود، اما ملاحظاتی در مورد تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی باعث بررسی مجدد این طرح شد و در نهایت اوایل تیر مورد تصویب و ابلاغ هیئت دولت قرار گرفت. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تولید خودرو به ۱.۵ میلیون دستگاه رسیده بود که با محدودیت منابع ارزی و همینطور تحریم‌ها این میزان به نصف کاهش پیدا کرد و به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار خودرو در سال می رسیم. به همین خاطر در حال حاضر تقاضای انباشته‌ای را در بازار خودرو شاهد هستیم و خودرو قیمت کاذبی دارد.

مردم با کدملی می‌توانند ۱ خودروی شخصی وارد کنند

معاون وزیر صمت در خصوص سازوکار واردات خودرو گفت: در آیین نامه بحث سفارش را داریم که مربوط به شرکت‌های وارد کننده و ثبت آماری را داریم که مربوط به عموم مردم و متقاضیان شخصی است که می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آیین نامه ذکر شده مردم با کد ملی که شناسایی می‌شوند، می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

او در خصوص ویژگی خودرو‌هایی که امکان واردات دارند گفت: خودرو‌هایی که وارد می‌شوند باید ۳ تا ۵ سال عمر داشته باشند و استاندارد‌های روز اروپا و جهانی را داشته باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودرو‌ها باید زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد. واردات می‌تواند از همه کشور‌های اتحادیه اروپا، ژاپن و یا کره جنوبی باشد و به نظر می‌رسد تنها در مورد کشور آمریکا محدودیت وجود دارد.

آقایی گفت: منشا ارز واردات خودرو می‌تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا تمامی ارز‌هایی که منشا خارجی دارند باشد.

این مقام مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هم در آیین نامه خودرو‌های نو و هم در بحث خودرو‌های کارکرده، به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی اشاره شده است. در واردات خودرو‌های نو، شرکت‌هایی که وارد کننده هستند و صلاحیت آنها تایید شده باید به میز خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه کنند و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در خودرو‌های کارکرده با سه دسته واردکننده روبرو هستیم. یک دسته شرکت‌های وارد کننده دارای تاییدیه هستند و به شرط ضمانت ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند. دسته دوم شرکت‌های حمل و نقل هستند که با هدف تامین وسایل حمل و نقل درون شهری و برون شهری به شرکت‌ها اجازه واردات داده شده است. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و وزارت صمت به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان برای خودرو‌هایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد و قابل ارائه است، به واردکنندگان توصیه می‌شود از مدل‌های خاصی وارد کنند.

پایین ترین تعرفه وارداتی برای خودروهای برقی و هیبریدی است

آقایی افزود: آیین نامه واردات خودروی نو و کارکرده بنزینی و برقی در وزارت صمت در حال کاهش است و کاهش تعرفه واردات را در این آیین نامه‌ها داریم. در این آیین نامه‌ها تعرفه واردات خودروی برقی ۴ درصد و هیبریدی ۱۵ درصد است. در خودرو‌های بنزینی تعرفه‌ها بر اساس حجم موتور و قیمت مشخص شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به این که کمیته تعیین قیمت برای خودرو‌ها ایجاد شده گفت: زمانی که کالا در گمرک اظهار می‌شود، کالا ارزش گذاری می‌شود و حقوق ورودی آن اخذ می‌شود. تا تیر ماه امسال بیش از ۸ هزار خودروی وارداتی ترخیص قطعی شده است. ۵۲۰۰ دستگاه هم در تشریفات ترخیص هستند. ما سال گذشته به تولید ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو رسیدیم و امسال برنامه ریزی شده به تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو برسیم.

او افزود: در دور اول عرضه واردات خودرو ۳۱ هزار نفر متقاضی داشتیم. چند بار سامانه برای انتخاب خودرو باز شده، اما بعضی از متقاضیان، خودرو خود را انتخاب نمی‌کنند. در دور جدید به آنها اعلام شده اگر انتخاب نکنند از اولویت حذف می‌شوند.

آقایی در خصوص خودرو‌های داخلی گفت: تولید پژو پارس با توجه به ابلاغیه سازمان استاندارد متوقف شده و بعد از ۳۱ خرداد دیگر تولید نمی‌شود و کسانی که از قبل انتخاب کرده اند، باید خودرو‌های دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمام خودرو‌هایی که در کشور تولید می‌شود، استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۸ تير ۱۴۰۳
اول میگن هر ایرانی میتونه خودرو وارد کنه / بعد میگن بایستی ارز منشا خارجی داشته باشه // بفرما / زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۸ تير ۱۴۰۳
یه چیزی رو باز میکنی ولی اینقدر شرط و شروط میذاری که عملا غیر ممکن بشه و با قانون ممنوعیت فرقی نداشته باشه
اینطوری میشه مردم رو دور زد
ارز برای مردم عادی باید منشا خارجی داشته باشه و به تایید بانک مرکزی هم برسه ، آخه این چه صیغه ایه
ولی برا مونتاژ کارهایی که تقریبا تمام قطعات رو از خارج میارن و به قیمت چند برابر به مردم میفروشن ارز دولتی و ... باید داده بشه
خب مگه اینها چه شق القمری روی نسخه ماشین چینی میکنن که باید چندین برابر قیمت بفروشن ، قطعاتش که از همون چین میاد سر هم کردنش هم که با کارگر ایرانی هست که از کارگر چینی هم ارزونتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ تير ۱۴۰۳
دولت کتونی در آخر راه است و با ارزپاشی و ولخرجی از منابع ارزی کشور میخواهد دولت بعدی را به چالش بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۸ تير ۱۴۰۳
قسمت ما که نمیشه.
منشا ارز خارجی باشد یعنی چه؟
آبی از شما برای ما گرم نمیشه.
آخرین اخبار