نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، صحیفه سجادیه‌ی امام سجاد (ع) را نیاز امروز بشر برای تربیت نفس معرفی کرد.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در مراسم سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در استانداری گیلان، با تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین علیه السلام و سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام، رساندن پیام عاشورا به گوش جهانیان را مهم‌ترین اقدام امام سجاد(ع) در قالب جهاد تبیین معرفی کرد. 
وی با اشاره به زندگی امام سجاد علیه السلام و تاثیرگذاری این امام بزرگوار در ماندگاری و انتقال پیام عاشورا افزود: امام سجاد(ع) سخت‌ترین دوران را سپری کرد؛ زیرا دوره امویان سخت‌ترین دوره تاریخ اسلام بود؛ به طوری که حکومت کمر به کشتن آل الله و حتی افرادی که نام ائمه داشتند؛ بسته بود.
آیت الله فلاحتی با اشاره به فلسفه ابتلا به بیماری امام سجاد(ع) در روز واقعه کربلا، خاطرنشان کرد: خداوند امام سجاد را به سبب بیماری جسمی در روز کربلا از خطر دشمنان مصون نگاه داشت تا ادامه دهنده راه امامت باشد.
وی زندگی امام سجاد(ع) را سخت‌ترین دوران زندگی ائمه عنوان کرد و گفت: امام سجاد(ع) به سبب آنکه همه حوادث روز کربلا را دیده بود و طعم اسارت را چشیده بود با جهاد تبیین به اسلام خدمت کرد و با نوشتن صحیفه سجادیه بسترهای لازم را برای امامت فرزندش امام محمد باقر(ع) و پس از آن مکتب امام جعفر صادق(ع) آماده نمود.
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه صحیفه سجادیه مجموعه ای مشتمل بر ۵۴ دعا و مناجات و دربرگیرنده ی معارف اسلام است؛ تصریح کرد: امام سجاد (ع) با تبیین معارف اسلامی و دعاهای زیبایی که در صحیفه سجادیه با دست خود نوشت، دین را از انحراف نجات بخشید و زمینه های بیداری امت را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه دست کم گرفتن سرمایه گرانقدر صحیفه سجادیه و بی توجهی به اثر این دعا در زندگی معنوی و مادی بشر، موجب محروم گشتن انسان های تشنه تعالی از سرچشمه جوشان این صحیفه خواهد بود، افزود: اکنون پس از گذشت قرن های پی در پی، صحیفه سجادیه به دور از فرسودگی، هنوز اندیشه پرور و حیات بخش بوده و نیاز امروز بشر برای تربیت نفس است.
آیت الله فلاحتی، آمادگی برای مرگ، باور به معاد، تاثیر نقش عقیده به قیامت در سبک زندگی و رفتارها، توجه به محاسبه نفس در دنیا و... را از جمله احادیث و حکمت های امام سجاد(ع) برشمرد و یادآور شد: امام سجاد(ع) خطاب به فرزندان آدم(ع) سفارش فرمودند که آینده ی قطعی و پیش روی همه «مرگ» است و انسان باید در دنیا خود را برای پاسخگویی از اعمالش در جهان آخرت آماده کند؛ بنابراین شایسته است که خطاهایی که در دنیا انجام داده را جبران کند زیرا زمان برای جبران خطاها بسیار تنگ است.

گفتنی است؛ امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدر ایشان امام حسین (ع) است.
 امام سجاد (ع) در کربلا حضور داشتند ولی به علت بیماری، امام حسین (ع) به ایشان اجازه شرکت در جنگ را ندادند. ایشان پس از شهادت امام حسین (ع) توسط لشکر عمر بن سعد اسیر شدند. برخی از ویژگی‌های پسندیده اخلاقی امام سجاد (ع) عبادت، نیایش، مهربانی، گذشت و بردباری، انفاق و کمک به فقرا هستند.
امامت امام زین‌العابدین (ع) از عاشورای سال ۶۱ قمری آغاز شد و تا ۳۴ سال ادامه داشت.

برچسب ها: محرم ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.