کاربران شبکه‌های اجتماعی در تاسوعا و عاشورای حسینی در نوشته‌هایی از سلوک حسینی و آیین عزاداری در ایران اسلامی و سایر کشور‌های جهان نوشتند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در تاسوعا و عاشورای حسینی در توییت‌ها و نوشته‌هایی از سلوک حسینی و آیین عزاداری در ایران اسلامی و سایر کشور‌های جهان نوشتند. کاربران از ابعاد مختلف نهضت حسینی و عبرت‌های آن برای امروز و آینده تاریخ نوشتند. آنها همچنین در نوشته‌های خود به رسومات ایرانیان در پاسداشت خون شهیدان کربلا نوشتند. کاربران همچنین از غزه مظلوم و ظلم‌های رفته به آنان یاد کردند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. 

 محمدباقر قالیباف:
بمباران مدارس و خانه‌ها شاهدی است بر بی‌رحمی بی‌پایان صهیونیست‌ها و حامیان امریکایی آنها. این روز‌ها می‌گذرد؛ اسرائیل به سزای اعمالش می‌رسد؛ فلسطینیان سرزمین خود را پس می‌گیرند و روسیاهی می‌ماند به دولت‌هایی که از این جنایات پشتیبانی کردند. در ‎#عاشورا صدای بی‌پناهان غزه باشیم.

محمد اکبرزاده:
ثبت دوباره یک دهه عاشقی شکوهمند، علی‌رغم همه نقشه‌ها و دسیسه‌ها برای تضعیف و کمرنگ کردن حضور مردم در مجالس حسینی، محرم امسال و ابراز ارادت ایرانی‌ها به امام حسین، باشکوه‌تر از همیشه بود. این نور خاموش شدنی نیست. 

 امیررضا مافی:
مهم‌ترین درس امام حسین (ع) شناخت و معرفت است. آنجا که او از اسلام سخن می‌گوید و عده‌ای مسلمان گوش‌هایشان کر شده، چون به دین خدا جاهل‌اند ولو به شعائر ملتزم. ما در دوره تکفریم. اما باید با تمام توان برابر شبه‌علم، بنیادگرایی، تکفیر و تفتیش عقاید بایستیم. 

 علیرضا زادبر:
یکی از مقدمه‌چینی‌های مهم معاویه برای خلافت پسرش، همین «سیاست ابهام» بود. برای قرار گرفتن یک جامعه در مسیر امام کشی به عنصری به نام «ابهام» نیاز است. مردم مدام باید در فضای مبهم تنفس کنند و ابهام قدرت تشخیص حق از باطل را سخت می‌سازد.

حسن رشوند:
اولین بارکه این حدیث پیامبر اسلام «النعمتان المجهولتان والصحه والامان» را بر سر در دانشکده امنیت دیدم؛ عمق معنای آن را درک نکردم. بعد‌ها که با حضور ده‌ها میلیونی مردم در مراسم عزاداری‌ها و... و امنیت این مراسمات مواجه شدم تازه قدر امنیت و امنیت‌آفرینان این کشور را درک کردم. سایه آنها همیشه مستدام.

لیلا حسین‌نیا:
محترم خانم، مادربزرگم، از تاسوعا آشپزخانه را تعطیل می‌کرد. نباید بوی غذا در خانه می‌پیچید، آب خنک را حدالامکان کم می‌کرد؛ زیور‌های ما به خصوص گوشواره‌ها را با مهربانی درمی‌آورد؛ راضی‌مان می‌کرد که لباس خوب نپوشیم. باید یاد می‌گرفتیم که حزنی عمیق در جریان است. خدایت بیامرزد آبا جان.

 علی‌اکبر شهبازی:
از بچگی جذاب‌ترین قسمت ایام محرم برایم فرش شدن کوچه و خیابون بوده، آدم‌ها در محلی که کارکردش چیز دیگریست غذا می‌خورند، چای می‌نوشند. بسط پیدا کردن مسکن از چاردیواری به تمام شهر که در اربعین هم دیده می‌شود و «زمان» و «مکان» را دگرگون می‌کند.

رسول جعفریان:
بدون تردید حفظ اخبار عاشورا، مدیون ابومخنف، این راوی ـ مورخ دانشمندی هستیم که اگر همت او نبود؛ اگر دقت او در نقل گزارش‌های ناب نبود، ما امروز این انبوه گزارش‌های دقیق و ریز را از کربلا نداشتیم. ابومخنف، یک گوهر به تمام معنا در تاریخنگاری اسلامی است.

 کاربری با نام «مهتاب»:
بیاید نذرهامون رو فقط به خوراکی و موادغذایی محدود نکنیم؛ مثلاً چه عیبی داره یه مقدار پول کمک کنیم به بی‌بضاعتا یا چند تا کفش بخریم بدیم بچه‌های پابرهنه یا اصلاً نذر درختکاری کنیم؟

سروش شهریاری، مقیم کانادا:
تا ایران بودم تجربه نشستن پای مقتل‌خوانی نداشتم. اینجا گاه به مراسم اعراب می‌روم. عرب‌ها رسم دارند صبح عاشورا دو ساعت مانده به اذان ظهر از روی مقتل می‌خوانند. خط به خط تا آخر؛ و وای به آخرش، وای به آخرش، وای به آخرش.

 فاطمه سادات فردوس:
شمر هزار و ۴۰۰ سال پیش مرد؛ شمر امروز رو باید شناخت. هیئت تراز هیئتی است که از شمر امروز بگه و تو دسته عزاداریش پرچم فلسطین رو بالا ببره.

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.