رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: کابینه آقای پزشکیان، ائتلافی نیست و کابینه وحدت ملی خواهد بود.

محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم در  برنامه  گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: خیلی خوشحالم که برای اولین بار در کشور روند جدیدی شروع شده است برای اینکه مردم مشارکت داشته باشند در شکل گیری هیات دولت. در ایران شرایط ما ویژه است. در کشورهای دیگر احزاب این کارها را انجام می دهند.

روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد. بعد از انتخاب رئیس جمهور معمولا یک روند غیر شفاف برای انتخاب اعضای هیات دولت ایجاد می شد اما الان یک روند جدید ایجاد شده است که چون اولین بار و اولین تجربه است ممکن است مقداری آزمون و خطا داشته باشد. تلاش کردیم از روند های علمی برای انتخاب اعضای کابینه استفاده کنیم.

۵ کارگروه برای تعیین وزرا فعالیت می کنند

وی با اشاره به کمیته های هیات دولت گفت: شورای راهبری را با پنج کارگروه تشکیل داده ایم که البته سلیقه ای بوده است یک کارگروه سیاسی امنیتی دفاعی که مسئولیتش با من است و شامل وزارت کشور، دفاع، اطلاعات و وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی است. بسیاری ازاین اقدامات را بنده انجام داده ام و معاونت های ستادی ریاست جمهور هنوز در دستور کار ما قرار ندارد.

ظریف ادامه داد: کارگروه بعدی با مسئولیت آقای طیب نیا تشکیل شده است که شامل کمیته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، برنامه و بودجه و وزارت صمت است. کارگروه فرهنگی با مسئولیت آقای صالحی امیری شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و سازمان میراث و وزارت ورزش و جوانان است. کارگروه اجتماعی با ریاست آقای ربیعی شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان و سازمان محیط زیست است.

او افزود: کارگروه زیربنایی هم مسئولیتش با آقای عبدالعلی زاده است که شامل کمیته وزارت نفت، وزارت راه، وزارت ارتباطات و وزارت جهادکشاورزی است. قرار است در این کمیته ها دو متخصص دانشگاهی و دو متخصص غیر دانشگاهی حضور داشته باشند. در تمام کمیته ها افرادی نظیر نماینده بانوان ، دانشگاهیان و... حضور دارند. تا امروز در حال مشورت در این زمینه بوده ایم.

لیست نامزدهای پیشنهادی از احزاب و شخصیت ها دریافت شده است

ظریف خاطر نشان کرد: نگرش ملی، نداشتن گرایش قومیتی، تعهد به اسناد بالا دستی و... از شرایط حضور در این کمیته هاست. هنوز این کمیته ها تکمیل نشده است. برای جلوگیری از تعارض منافع قرار است اگر فردی در این کمیته ها حضور داشت و همزمان نامزد وزارت هم شد از کمیته کنار گذاشته شود و فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد. ما هنوز در حال دریافت لیست نامزدها هستیم. از شخصیت های ملی درخواست داشته ایم که نامزدهای خود را معرفی کنند. از همه احزاب هم این درخواست را داشته ایم.

کابینه دولت چهاردهم ائتلافی نیست

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم تاکید کرد: صرفا اینها نظرات مشورتی هستند و در نهایت آقای پزشکیان انتخاب خواهند کرد. تا جایی که من خبر دارم شخصیت ها و گروه های متعددی به ما پیشنهاداتی داشته اند. هیچکس هم حق ندارد که هیچ پیشنهادی را حذف کند و در نهایت این پیشنهادات به رای اعضای کمیته گذاشته خواهد شد.

او افزود: کابینه دولت ائتلافی نخواهد بود و بر اساس وحدت شکل خواهد گرفت. ما به دنبال تشکیل کابینه ائتلافی نیستیم چرا که رای مردم مشخص است و چنین کابینه‌ای توانایی کار نخواهد داشت.

هیچ لابی‌گری پشت‌صحنه نداریم

ظریف تاکید کرد: در خصوص انتخاب اعضای هیئت دولت هیچ لابی‌گری پشت صحنه ندادیم. از همه انجمن ها، انجمن‌های علمی، شخصیت‌ها و چهره‌های ملی و صنفی دعوت کردیم که برای مسئولیت‌ها نامزد تعیین کنند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم متذکر شد: از کارگروه‌ها درخواست کرده‌ایم که بر اساس ضوابط به ما نامزد معرفی کنند. ما می‌خواهیم از تمام اقوام و گروه‌هایی که تاکنون در کابینه حضور کمتری داشتند مانند جوانان و زنان استفاده بهینه‌تری انجام دهیم و تلاش می‌کنیم که ۶۰ درصد از اعضای کابینه برای بار اول در مجموعه دولت حضور پیدا کنند. ما می‌خواهیم از تجربه انباشته مدیران گذشته استفاده کنیم، اما باید خون جدیدی وارد دولت شود مثال ۶۰ درصد از افراد باید زیر ۵۰ سال باشند و سابقه تصدی وزارت نداشته باشند. 

وی ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که از دایره بسته‌ای که همواره در سیکل مدیریتی کشور بوده‌اند خارج شویم و همانطور که رهبر انقلاب فرموده‌اند باید از نیرو‌های جوان و تازه نفس استفاده کنیم؛ لذا لیست‌هایی که در فضای مجازی به عنوان گزینه کابینه دولت چهاردهم مطرح می‌شوند بی اساس هستند، اما واقعیت این است که آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات هستند، اما در هر کارگروه البته یک سهم به جبهه اصلاحات داده‌ایم.

وی گفت: افرادی که در کارگروه‌ها هستند با مردم ارتباط دارند و نگرش‌ها و نگرانی‌های جامعه را می‌دانند و این مسائل را منعکس می‌کنند.

خاتمی راهنمایی هایی کرده اما ورود و دخالتی نداشته است

ظریف ادامه داد: آقای خاتمی هیچ فشاری برای انتخاب اعضای کابینه وارد نمی‌کند و بنده درباره این موضوع شهادت خواهم داد، اما راهنمایی می‌کند لذا یک همدلی وجود دارد وهمه می‌خواهند کار جلو برود و امیدواریم که به لطف خدا و به کمک مردم و با نگاه ویژه حضرت بقیه الله این کار انجام شود. 

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: به تک تک وزرا رای مخفی داده می‌شود و بنده فرم آن را بر روی فضای مجازی بارگذاری کردم و مردم می‌توانند آن را مشاهده کنند لذا برای هر نامزدی باید یکی از این فرم‌ها پر شود و در نهایت معدل گیری خواهد شد و نتیجه نهایی به دست رئیس کارگروه خواهد رسید. 

وی گفت: مدل‌های مدیریت مختلف را مطالعه کرده‌ایم و شاخصه‌هایی را تعیین کرده‌ایم که کیفی هستند به این معنا که یک شخص چقدر توانایی کار گروهی و کارشناسی دارد و یا می‌تواند یک جمعی را مدیریت کند بنابراین این مسائل همان پختگی‌هایی است که برای یک وزیر نیاز است البته این اولین تجربه ما در ایران است و ممکن است در کشور‌های دیگر این مسائل سابقه داشته باشد لذا بی‌تردید خطا خواهیم داشت. ما در حال تلاش هستیم و دوست داریم روندی آغاز شود که در آینده بهبود پیدا کند و اصلاح یابد.

تا ۳ مرداد نتیجه نهایی بررسی شورای راهبری مشخص می‌شود

ظریف تصریح کرد: هر کارگروه حداقل ۳ نامزد و حداکثر ۵ نفر را برای یک وزارتخانه به شورای راهبری معرفی می‌کند و این شورا با حضور متخصصان سه نامزد را به رئیس جمهور معرفی خواهد کرد البته اگر کارگروهی نامزد پوششی به ما داده باشد هر ۵ نفر رد خواهند شد. ما امیدوار بودیم که سی تیر کارمان به اتمام برسد، اما اکنون تا ۳ مرداد لیست نهایی را به رئیس جمهور خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار