مدیر کل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بیشترین وقف‌های حوزه سیدالشهدا (ع) متعلق به دوران قاجار و پهلوی است. البته در زمان انقلاب اسلامی هم وقف‌های بسیار خوبی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم موسوی متقی، مدیر کل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که از آنجایی بیشترین وقف سازمان اوقاف مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) است، این وقف‌ها مربوط به چه دوره‌هایی است؟ توضیح داد: بخش عمده موقوفاتی که مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) است، متعلق به دوران قاجار و پهلوی است. 

حجت‌الاسلام موسوی متقی با بیان اینکه تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام جزو حوزه‌های وقف برای حضرت سیدالشهدا (ع) است، توضیح داد: نکته جالبی که در حوزه وقف وجود دارد این است وقتی حکومت پهلوی اول مردم را از برگزاری عزاداری سیدالشهدا (ع) منع کرد، مردم واکنش نشان دادند. واکنش مومنان این بود که آمدند اموال، زمین‌ها، باغات و ... برای حضرت سیدالشهدا (ع) وقف کردند. البته در زمان انقلاب اسلامی هم وقف‌های بسیار خوبی شده است. 

مدیر کل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سازمان اوقاف سه وظیفه اصلی در حوزه موقوفات دارد. وظیفه اصلی سازمان اوقاف حفظ و حراست از موقوفه است. یعنی ما اجازه ندهیم موقوفه مورد تاخت و تاز و موقوفه‌خواری قرار گیرد. اگر موقوفه مخروبه شده، آن را حفظ کنیم. وظیفه دوم سازمان به بهره‌برداری رساندن موقوفه است. اگر زمین کشاورزی یا باغ است، اجاره دهیم. اگر ساختمان مسکونی است، اجاره دهیم. سومین وظیفه سازمان اوقاف اجرای نیت است. رهبر انقلاب اسلامی یک جمله‌ای دارد و آن این است اجرای امینانه نیت واقفین بهترین تبلیغ برای فرهنگ وقف است. اگر مردم ببینند به نیت وقف عمل می‌شود، بهترین تبلیغ است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار