دبیر هیئت نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی برگزاری انتخابات اخیر در استان را از سالم‌ترین و کم حاشیه‌ترین انتخابات در کشور دانست.

مساح دبیر هیئت نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: هیئت نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان به صورت موثر و جاری در تمام مراحل انتخابات دخیل اند و در استان در ۵ ماه گذشته ۵ انتخابات برگزار شد و مردم حداقل ۴ بار پای صندوق رای آمدند که پشتیبانی آن سنگین و همت مردم در نقش آفرینی نیز زیاد بود. 

او افزود: این انتخابات در استان یکی از سالم‌ترین و کم حاشیه‌ترین انتخابات‌های اخیر بود که کمترین شکایت و حاشیه را داشته و جز اولین استان‌هایی بودیم که تأییدیه صحت انتخابات از سمت شورای نگهبان را گرفتیم و ۷ هزار ناظر شورای نگهبان از اقشار مختلف مردم در شبکه نظارتی شورای نگهبان حضور داشته و همه امور انتخابات توسط نیرو‌های مردمی انجام می‌شد و فقط هماهنگی و ساماندهی آن بر عهده ما بود. 

مساح بیان‌کرد: در تمامی شهرستان‌های استان دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فعال است و در طول سال نیز برای پویایی و فعال نگه داشتن شبکه نظارتی شورای نگهبان، برنامه‌های آموزشی، بصیرتی، مسابقات فرهنگی و ... وسط ناظرین به صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌شود. 

دبیر هیئت نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: طبق آخرین مصوبه شورای نگهبان قرار است که دوره بعدی شورای شهر‌ها برای همزمانی با دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری سه ساله شود بنابراین سال آینده انتخابات شورای شهر‌ها را داریم، اما طبق قانون نظارت آن با هیئت نظارتی که مشخص شود است و ستاد دخالتی در نظارت بر روند آن ندارد؛ همچنین پیش بینی می‌شود که انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را سال آینده داشته باشیم که نظارت بر آن نیز بر عهده ستاد و شورا است.

او در ادامه به تشریح وظایف شورای نگهبان پرداخت و عنوان کرد: تطبیق مصوبات مجلس از حیث مطابقت با قانون اساسی و شرع مقدس، نظارت بر انتخابات سراسری و همه پرسی قانون اساسی و تفسیر قانون اساسی و اصول آن از جمله وظایف شورای نگهبان است.

مساح تصریح کرد: طبق اصل ۹۴ قانون اساسی، کلیه مصوبات مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد و ظرف ۱۰ روز در اولین ارسال در مورد آن مصوبه اظهار نظر می‌شود که در صورتی که مجلس مشغولیاتی داشته باشد این مهلت ۱۰ روز دیگر تمدید می‌شود؛ چنانچه مصوبه با اصل قانون اساسی و شرع مغایرت داشته باشد مجدداً به مجلس برای اصلاح ارسال می‌شود و چنانچه مجلس به اجرای آن با همان شکل داشته باشد، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در آنجا تعیین تکلیف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.