پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ در تجمع انتخاباتی پنسیلوانیا، شانس پیروزی او در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی یافته است.

از زمانی که خبر تیراندازی شنبه شب در محل سخنرانی کمپین دونالد ترامپ در غرب پنسیلوانیا پخش شد، نگران‌کننده‌ترین لحظات آمریکا آغاز شده است. این تیراندازی تاکیدی وحشتناک بر وضعیت شکننده و ضربه‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری پر هرج و مرج سال ۲۰۲۴ آمریکاست. انتخاباتی که شبیه هیچ انتخابات دیگری در تاریخ ایالات متحده نیست و اکنون با سوءقصد نافرجام به ترامپ از گذشته نیز مبهم‌تر خواهد شد.

 تلاش برای ترور ترامپ، فصل جدید وحشتناکی را در فضای پر تفرقه و دو قطبی شده سیاسی آمریکا باز کرده است. لفاظی‌های شدید بین لیبرال‌ها و محافظه کاران افزایش یافته و بازیگران مختلف سیاسی آمریکا در رسانه‌های اجتماعی به هم می‌تازند. تا یک روز قبل از تیراندازی، ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود که مجرم شناخته شده بود، چون هیئت منصفه دادگاه منهتن نیویورک او را در تمام ۳۴ مورد جنایت مربوط به جعل سوابق مالی و تجاری برای مخفی کردن رابطه جنسی ادعایی با یک ستاره فیلم‌های مستهجن مجرم شناخت، اما اکنون کمتر کسی به جنبه مجرمیت ترامپ نگاه می‌کند و طرفدارانش او را یک از جان گذشته می‌دانند.
 
 سابقه ترور‌های سیاسی در آمریکا
اکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با دریافت حمایت بیش از ۱۲۱۵ نماینده در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ویسکانسین، به طور رسمی نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شده و البته از یک سوء قصد جان سالم به در برده است. این اولین بار در بیش از چهار دهه گذشته از زمان تیراندازی علیه رئیس جمهور رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ است که یک رئیس جمهور یا نامزد ریاست جمهوری در عملیات ترور زخمی می‌شود. چهار رئیس جمهور پیشین آمریکا شامل آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد، ویلیام مک کینلی و جان اف کندی توسط گلوله‌های قاتلان کشته شدند. برادر کندی، رابرت اف کندی، هنگام مبارزات انتخاباتی او برای نامزدی دموکرات‌ها در سال ۱۹۶۸ کشته شد و جورج والاس، فرماندار آلاباما که جدایی طلب بود، در حالی که در مسیر مبارزات انتخاباتی در سال ۱۹۷۲ بود، توسط یک قاتل فلج شد. در سال ۱۹۸۱، رونالد ریگان، کمی بیشتر از دو ماه پس از ریاست جمهوری خود، در خارج از هتل واشنگتن هدف اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد و اکنون ترامپ به صف چهره‌های سیاسی گرفتار شده در حادثه ترور اضافه شده است. ترامپ در صحنه حادثه بلافاصله پس از تیراندازی، مشتش را هوا کرد و با خونی که روی صورتش پخش شده بود، اولین پیام را داد. او کمتر از یک ساعت بعد در رسانه‌های اجتماعی نوشت که پیروز خواهد شد. در مجموع، بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، تا سال ۲۰۰۸، ۱۵ سوء قصد برای ترور روسای جمهور، روسای جمهور منتخب و نامزد‌های ریاست جمهوری صورت گرفته است.
 
 حذف بایدن از خبر‌ها
همزمان با اخبار داغ درباره ترور ترامپ، دموکرات‌ها در آشفتگی به سر می‌برند، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ ساله، از صفحات اول روزنامه‌ها و سرخط خبر‌های رسانه‌ها و تلویزیون‌ها حذف شده است، اما اکنون نگاه‌ها روی ترامپ متمرکز است. از لینکلن تا کندی، ترور رئیس جمهور در ایالات متحده، بخشی از تاریخ ایالات متحده است. ترامپ نه در قدرت بود و نه به شدت آسیب دید. با وجود این، او اکنون خبر اول رسانه‌های آمریکایی است، همان چیزی که او همیشه خواستار آن بوده است. اگرچه بایدن دیروز باردیگر گفت که تصمیم من برای ماندن در انتخابات تغییری نکرده است. بیش از هر رئیس جمهور دیگری دستاورد داشته‌ام، اما طبق نتایج نظرسنجی جدیدی که به تازگی انجام شده است، ۳۰ درصد از رای‌دهندگان دموکرات اظهار کرده‌اند که هر گزینه عمومی دیگری غیر از بایدن باشد به او رای می‌دهند. این رقم به ۶۶ درصد افزایش پیدا می‌کند، اگر نامزد‌های خاص‌تری برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ معرفی شوند.
 
بازی‌های جدید انتخاباتی
اما با حادثه ترور ناموفق ترامپ، اکنون کمپین انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا یک تصویر نمادین جدیدی دارد: «دونالد ترامپ، ایستاده با مشت بلند شده و خطوط خون روی صورتش، پرچم آمریکا در حال تکان با باد پشت سرش»؛ خونریزی در پنسیلوانیای آمریکا اکنون اثری ماندگار بر روان آمریکایی‌ها خواهد گذاشت و پوشش امنیتی را در بالاترین سطوح ریاست جمهوری با غربالگری مغناطیسی، لیموزین‌های ضد گلوله و ماموران سرویس مخفی به شدت زیر سوال خواهد برد. این حادثه نشان داد حتی روسای جمهور پیشین نیز از خشونتی که می‌تواند در زندگی روزمره آمریکایی فوران کند، مصون نیستند. پس از آن که رئیس جمهور سابق آمریکا و جمعیت حامیانش با گلوله از هم پاشیده شدند، اکنون ترامپ با نیروی جدیدی خود را نشان می‌دهد و هوادارانش دلایل بیشتری برای حمایت از کسی خواهند داشت که جان خود را به اصطلاح به خطر انداخته است.

چاپ تی شرت‌هایی با عکس مشت کرده ترامپ یا چاپ نقاشی‌هایی با نشان مسیح در کنار ترامپ همگی از بازی‌های جدید در انتخابات آمریکا پس از ترور ترامپ حکایت دارد. از سوی دیگر، حادثه تیراندازی به ترامپ در آستانه برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری خواهان روی داد؛ به این ترتیب نامزدی او در زمانی به طور رسمی از سوی این حزب تایید خواهد شد که ترامپ به معنای واقعی کلمه از مرگ نجات یافته است. به همین مناسبت از ترامپ در میلواکی (ایالت ویسکانسین) همچون یک قهرمان، یک مبارز و حتی یک «مسیحا» از سوی طرفداران انجیلی‌اش استقبال شد؛ به عنوان فردی که جانش را برای «آرمانش» به خطر انداخت. 

در مقابل این ارتقای موقعیت برای ترامپ، بایدن دو هفته گذشته را در بن‌بست با دموکرات‌ها سپری کرده است؛ دموکرات‌هایی که می‌ترسند او با توجه به کهولت سن و تداوم گاف‌هایش، برای فعالیت در این سمت بسیار ضعیف باشد. اقدام برای ترور آن قدر تکان دهنده بود که بلافاصله آثار بسیاری از تلاش‌های فرهنگی و رسانه‌ای که بر عملکرد منفی ترامپ تمرکز داشتند، از بین رفت و در مقابل واکنش دلسوزانه اینفلوئنسرها، ورزشکاران و مدیران قدرتمند اجرایی را در پی داشت. بلافاصله پس از تیراندازی، ایلان ماسک میلیارد آمریکایی و رئیس شرکت‌های ایکس و تسلا، از ترامپ حمایت کرد: «آخرین باری که آمریکا نامزدی به این سرسختی داشت، تئودور روزولت بود.» بر همین اساس نیز برخی از استراتژیست‌های این کشور، واقعه تیراندازی به ترامپ را «مهم‌ترین لحظه در سیاست ایالات متحده در دهه‌های اخیر» توصیف کرده‌اند و می‌گویند که ترامپ در راه بازگشت به کاخ سفید است. «تا این لحظه» ترامپ وضعیت بهتری در انتخابات دارد، اما نباید همه چیز را تمام شده دانست. صحنه انتخابات ظرفیت اتفاقات غیر منتظره را دارد و باید دید بحران داخلی در اردوگاه دموکرات‌ها به کجا می‌انجامد. آن چه واضح است این که مشکل توانایی جسمی بایدن چیزی نیست که برطرف شود.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار