بهرامن گفت: امروز ارزش سهم منابع معدنی ایران از کل منابع معدنی دنیا ۷ درصد است، به طوری که هر دلار سرمایه گذاری در بخش معدن ۸/۲ دلار ارز آوری را در ابن بخش به همراه خواهد داشت.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران و نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: امروز حکمرانی در اقتصاد و بخش معدن کشور باید بتوانند پاسخگوی این مهم باشند که چرا سهم بخش معدن در GDP، در سال‌های ۱۳۹۹، ۳/۱درصد، ۱۴۰۰، ۲/۹درصد و در سال ۱۴۰۱، ۲/۵درصد بوده و روند نزولی داشته است.

به گفته بهرامن، امروز ارزش سهم منابع معدنی ایران از کل منابع معدنی دنیا ۷ درصد است به طوری که هر دلار، سرمایه گذاری در بخش معدن ۸/۲ دلار ارز آوری را در این بخش به همراه خواهد داشت.

 رئیس خانه معدن ایران اضافه کرد: امروز کشورمان با احتساب نفت و گاز پس از روسیه، آمریکا، عربستان و کانادا پنجمین کشور برخوردار از ثروت منابع است و بدون احتساب نفت و گاز و فقط با احتساب معادن، ایران دوازدهمین کشور معدنی جهان محسوب می‌شود، امروز ایران سهم یک درصدی از جمعیت جهان  و سهم سه درصدی از ارزش تولیدات معدنی در جهان و سهم ۱۵درصدی از ذخایر معدنی جهان را دارد.

بهرامن افزود: در حوزه آهن و فولاد با سهم ۷/۱درصدی رتبه هفتم در ذخایر آهن جهان را دارد، اما به رغم این ذخایر قابل توجه سهم ما در زنجیره ارزش آهن و فولاد و محصولات فولادی تنها حدود یک درصد بوده و رتبه ۲۴ را در بین کشور‌های جهان داریم، همچنین کشورمان  به رغم سهم ۶/۱ درصدی از ذخایر مس جهان و دارا بودن رتبه پنجم در زنجیره ارزش افزوده مس، سهم کمتر از یک درصدی را داشته و در رتبه ۳۵جهان قرار گرفته است.

به گفته رئیس خانه معدن ایران، امروز کشورمان با داشتن سهم ۶/۱ درصدی از ذخایر مس جهان، تنها۱/۵ درصد از سهم تولیدات مس در جهان را داراست، همچنین در مورد سهم ایران در زنجیره ارزش روی در جهان که ۲/۴ درصد و در زنجیره ارزش سرب در جهان،۰/۶درصد است و بر اساس آن رتبه ایران در جهان به ترتیب ۱۶و ۳۳ است.

او گفت: امروز حوزه معدن و صنایع معدنی بدلیل پیوند‌های قوی با سایر زنجیره‌های اقتصادی، ظرفیت آوری و تقاضای رو به افزایش داخلی و خارجی یکی از حوزه‌های راهبردی اقتصاد در کشور است که متاسفانه در سال‌های اخیر سهم این بخش با کاهش معنا داری مواجه شده است به طوری که دستیابی به رشد اقتصادی هدفگذاری شده‌ی ۸درصدی در برنامه هفتم توسعه نیازمند تمرکز بر پیشران‌های اقتصادی و حوزه‌های راهبردی در اقتصاد منجمله حوزه معدن و صنایع معدنی است.

بهرامن تصریح کرد: امروز دستیابی به رشد سالیانه ۱۳درصدی در بخش معدن نیازمند تزریق ۶۰ میلیارد دلار سرمایه به این بخش است با این فرض ارزش موجودی سرمایه خالص بخش معدن در پایان برنامه باید به ۷۱میلیارد دلار برسد یعنی لازم است سالانه به میزان ۱۲میلیارد دلار بطور خالص به موجودی سرمایه بخش معدن کشور افزوده شود همچنین میانگین نسبت موجودی سرمایه خالص به ارزش افزوده بخش معدن به ۳/۷برگردد در حالیکه این رقم امروز۱/۱، می‌باشد.

 رئیس خانه معدن ایران اضافه کرد: میانگین دلاری ارزش افزوده بخش معدن در سال۱۴۰۲برابر ۱۰/۴میلیارد دلار و ارزش موجودی بخش معدن امروز ۱۱میلیارد دلار است.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ تير ۱۴۰۳
به مردم بدبخت چه میرسه از این مخازن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار