مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: اساسنامه این منطقه واقع در شرق خراسان رضوی در نشست هیات دولت مصوب شد و برای بررسی و تایید نهایی به شورای نگهبان تقدیم شد.

محسن پوراحمدی گفت: مرحله نخست منطقه آزاد دوغارون که در گستره ۲۵۴ هکتار پیش‌بینی شده، زمینه برای سرمایه‌گذاری در این کانون اقتصادی فراهم شده است و اکنون آماده پذیرش و حمایت از فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی در این مجموعه است.

او اظهار کرد: تاکنون تجار افغانستانی برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه های معادن، توریسم درمانی، هتل‌داری، انبارهای تجاری، نفت و گاز در منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون اعلام آمادگی کرده اند که در حال بررسی طرح های پیشنهادی آنها هستیم.

وی ادامه داد: قسمتی از محدوده مشخص شده منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون برای ایجاد بازارهای مشترک ایران و افغانستانی پیش بینی شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون به پهنه هشت هزار و ۷۰۰ هکتار پیش بینی شده است که به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به شروع عملیات ساخت و ساز مرحله نخست آن اکنون در سطح ۲۵۴ هکتار اجرایی شده است.

پوراحمدی با اشاره به اینکه معبر زمینی دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان و پلی برای ارتباط با برخی از کشورهای آسیای میانه است، بیان کرد: حضور در بازارهای جهانی از طریق افغانستان از مهمترین اهداف ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون است که برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کرد و این می تواند به افزایش سطح مبادلات ایران با کشورهای همسایه بینجامد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف و برنامه های پیش بینی شده در منطقه دوغارون باید به دنبال رفع موانع و مشکلات پیش رو باشیم که این امر نیاز به تلاش و هم افزایی همه مسوولان استانی و کشوری دارد.

وی گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون و فراهم شدن زیرساختهای لازم در آن باید برای رونق اقتصاد و معیشت خانواده های مرزنشین مفید و سودمند باشد که این خود موجب تامین امنیت پایدار در مرزهای این نقطه از کشور را در پی خواهد داشت.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده بود ۱۵ مهر پارسال توسط رئیس جمهور برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد که مطابق یکی از مواد این قانون به‌ دولت‌ اجازه‌ داده‌ می‌شود در استان‌ خراسان‌ رضوی در محدوده‌ خارج‌ از نقاط‌ جمعیتی‌ به‌ شرح‌ نقشه‌ مصوب، منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی‌ دوغارون‌ را ایجاد کند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.