افزایش خشونت در آمریکا از دید کارشناسان به نفع شرکت‌های سازنده سلاح در این کشور است.

تصاویری از توماس متیو کروکس، شخصی که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا تیراندازی کرد، منتشر شده که نشان می‌دهد او از حامیان گروه‌های فعال در زمینه تبلیغ سلاح گرم بوده است. 

در تصویری که در رسانه‌ها منتشر شده، دیده می‌شود که متیو کروکس لباسی با نوشته «دیمولیشن رنچ» بر تن دارد. دیمولیشن رنچ یک کانال یوتیوب بوده که به‌خاطر محتوای مربوط به اسلحه گرم معروف است.

این کانال دارای میلیون‌ها دنبال‌کننده در آمریکاست و ویدیو‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که قابلیت‌های سلاح‌های گرم و مواد منفجره مختلف را بررسی می‌کند.

دیمولیشن رنچ

از این دست کانال‌ها در فضای مجازی آمریکا به تعداد زیادی وجود دارد و کارشناسان همواره درباره این موضوع هشدار داده‌اند.  تاثیر تبلیغ و ترویج استفاده از سلاح گرم در فضای مجازی و رسانه‌ای آمریکا طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه قرار گرفته است.

 خشونت با اسلحه (در آمریکا) از سال ۲۰۰۰ افزایش یافته و نمایش استفاده از اسلحه در رسانه‌ها بر عادی بودن آن در عموم مردم تاثیر گذاشته است. کودکانی که آسیب‌پذیر هستند می‌توانند در سنین پایین‌تر در مورد اسلحه بیاموزند و می‌توانند با آنها کار کنند. این موضوع گاهی اوقات ممکن است در جهت اشتباه باشد و ممکن است به حوادث ناگوار منجر شود. 

قرار گرفتن در معرض خشونت باعث افزایش پرخاشگری، حساسیت‌زدایی نسبت به خشونت و کاهش همدلی شده است. موزیک ویدیو‌ها نیز با به تصویر کشیدن خشونت به آتش می‌افزایند.

خشونت با اسلحه از سال ۲۰۰۰ در سریال‌های تلویزیونی آمریکا رایج‌تر شده است؛ پیش از آن تنها هر ۶ ماه یک تیراندازی بزرگ رخ می‌داد. اما امروزه هزاران تیراندازی در هر سال رخ داده و به کشته شدن تعداد زیادی از افراد منجر می‌شود.  نمایش اسلحه در رسانه‌ها و فضای مجازی با اتخاذ چنین رفتار‌هایی مرتبط است. 

فرهنگ سلاح گرم و تیراندازی در میان نوجوانان آمریکایی
نوجوانان آمریکایی در فیس‌بوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت یا تیک‌تاک تصاویر و ویدیو‌هایی از خود را با سلاح ارسال می‌کنند.  یک کارشناس، می‌گوید که وقتی پیام‌ها دست به دست شده می‌شوند و با «لایک‌ها» و نظرات تقویت می‌شوند، مهار خطر دشوار است. 

براساس گزارش سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان، قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در معرض تصاویر ترویج‌دهنده خشونت، خطر گرایش آنها را به گروه‌های خلافکاری بیشتر می‌کند. در برخی محله‌ها، کودکان از سن ۹ یا ۱۰ سالگی عضو این گروه‌ها می‌شوند. حتی برخی از آنها که دانش‌آموز سطح ابتدایی هستند، در زمان مدرسه رفتن با خود سلاح حمل می‌کنند. 

به گفته کارشناسان، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از سوی قانونی در سال ۱۹۹۶ محافظت می‌شوند؛ قانونی که آنها را در برابر مسئولیت محتوای ارسال شده در سیستم‌عامل‌هایشان محافظت می‌کند.

فرد فوگ، مدیر ملی پیشگیری از خشونت برای برنامه‌های مدافع جوانان آمریکا، گفت: شرکت‌ها زمانی که به ویدیویی اجازه انتشار می‌دهند، محتوایی که به تیراندازی منجر شود، باید مسئولیت آن را برعهده بگیرند. رسانه‌های اجتماعی اعتیادآور هستند و به‌طور عمدی به این شکل طراحی شده‌اند.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیر مخربی به‌ویژه بر جوامعی با میزان بالای خشونت با اسلحه داشته باشند.

در زمانی که تقریبا هر نوجوان در آمریکا یک تلفن همراه دارد، بسیاری به اسلحه دسترسی دارند و بسیاری با بحران‌های سلامت روانی و عاطفی مواجه هستند، برخی می‌گویند تعجب‌آور نیست که خشونت در فید‌های رسانه‌های اجتماعی کودکان به شدت دیده می‌شود.

تاکتیک‌های بازاریابی صنعت اسلحه و خشونت مسلحانه
گزارش دفتر پاسخگویی دولت آمریکا نشان می‌دهد که حوادث تروریسم داخلی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به میزان خیره‌کننده ۳۵۷ درصد افزایش یافته و افراط‌گرایان با انگیزه‌های نژادی یا قومی خشونت آمیزترین حمله‌ها را انجام می‌دهند.

براساس گزارش پایگاه گیفوردز، اما ترکیب مضر افراط‌گرایی در حال افزایش و براساس شمارش‌های اخیر، نزدیک به ۴۰۰ میلیون اسلحه خصوصی که در سراسر آمریکا در گردش است، تنها چیزی نیست که این خشونت را ممکن می‌کند.

لابی اسلحه در آمریکا با آغاز در دهه ۱۹۹۰ متوجه شد که ترس از انتخابات، قوانین جدید و تغییر فرهنگ می‌تواند برای افزایش فروش اسلحه مورد سوءاستفاده قرار گیرد. این درک یک توطئه را با دقت پرورش داد که بر ترس متمرکز بود؛ توطئه‌ای که به سود‌های کلان برای صنعت اسلحه منجر شد و همه اینها به ضرر مردم آمریکا بود.

صنعت اسلحه گرم با بازاریابی تسلیحات به‌طور مستقیم و غیرمستقیم خشونت در این کشور را تشدید کرده است.

به‌ویژه، فروش سلاح‌های تهاجمی مانند AK-۴۷ و AR-۱۵ با وجود ارتباط آنها با تیراندازی‌های جمعی و سایر حوادث از این دست، تنها در دهه گذشته بیش از یک میلیارد دلار سود برای صنعت اسلحه آمریکا به همراه داشته است. 

اکنون چندین دهه است که تبلیغات اسلحه به ایدئولوژی‌های افراطی گرایش پیدا کرده است. امروزه مفاهیم خطرناک نژادپرستی، تجلیل از تسلیحات نظامی و میل به درگیری داخلی را می‌توان در ده‌ها آگهی تقریبا از هر سازنده و خرده فروش عمده اسلحه در آمریکا یافت.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.