سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: شب عاشورا فرصتی برای گرفتن تصمیمات بزرگ در زندگی است و حضرت امام حسین(ع)امشب تا صبح بیدار بودند.

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی مراسم عزاداری شب عاشورا در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۲۰ سوره فرقان اظهار داشت: خداوند به پیامبر می‌فرماید ما انبیایی که قبل از تو فرستادیم همگی بر سر سفره می‌نشستند و در بین مردم در جامعه زندگی می‌کردند و برخی از مردم را وسیله ابتلا و آزمایش برخی دیگر قرار دادیم تا ببینیم آیا پایداری می‌کنید و پروردگار آگاه است به آنچه انجام می‌دهید.

 وی با بیان اینکه در روایت است که پیامبر (ص) امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و حسنین (ع) را در منزل گرد آوردند و در را بستند و فرمودند جبرئیل اینجاست و از طرف خدای متعال پیامی آورده است و آن این است که ما می‌خواهیم شما را به‌وسیله دشمنانتان مورد امتحان و ابتلائات سختی قرار دهیم آیا شما می‌پذیرید؟ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند اگر خدا می‌خواهد ما صبر می‌کنیم و می‌ایستیم و وقتی حضرت پذیرفتند پیامبر گریستند به‌گونه‌ای که صدای ایشان از بیرون منزل شنیده شد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خدای متعال برای فرستادگان خود دو جنبه قرار داده است گفت: ازآنجایی‌که نمی‌توانیم ارتباط مستقیم باخدا داشته باشیم باید انبیایی باشند که واسطه بین خدا و ما باشند و همان‌طور که ارتباطشان با خدای متعال برقرار است در میان ما زندگی کنند؛ بنابراین پیامبران و ائمه وجود‌های نورانی هستند که از عوالم بالا تنزل پیدا کرده‌اند و لباس بشر پوشیده‌اند تا واسطه بین خدا و مردم باشند.

 وی افزود: حضرت در روایتی فرمودند به‌واسطه اسم اعظمی که خدا به ما داده تمام عوالم تحت فرمان ما هستند و از ما اطاعت می‌کنند و این امامی که همه عوامل تحت اختیار او است و جبرئیل هم در مقامات عالی به او نمی‌رسد؛ ولی لباس بشر پوشیده و با ما زندگی می‌کند تا ما بتوانیم با او ارتباط بگیریم و حرف بزنیم تا به مقصدی که خدای متعال تعیین کرده است برسیم و این بالاترین مقام ائمه است.

 میرباقری با بیان اینکه اگر امام لباس بشر نمی‌پوشید دست کسی به او نمی‌رسید و نه می‌توانستند دوست را راهبری کنند و نه دشمن می‌توانست با امام مقابله کند، افزود: وقتی امیرالمؤمنین (ع) لباس بشر می‌پوشد؛ یعنی راضی می‌شود که دست حضرت را با طناب ببندند و تا مسجد بکشند؛ وقتی اباعبدالله (ع) لباس بشر می‌پوشد آن وقت دشمنان می‌توانند به سمت ایشان تیراندازی کنند و ایشان را به شهادت برسانند.

 وی با بیان اینکه خداوند با تنزل مقام امام و ابتلا امام صحنه امتحانی را فراهم کرده است تا عالم به دسته خوب و بد تقسیم شوند، افزود: خدای متعال در قران تصریح کرده که نمی‌گذارد کفار آمیخته با مؤمنین بمانند تا اینکه طیب و خبیث را از هم جد کند؛ امام حسین (ع) در شب عاشورا این آیه را می‌خواندن و یکی از اصحاب که مراقب حضرت بود فهمید که صحنه عاشورا صحنه‌ای است که خوب‌ها و بد‌ها از هم جدا می‌شوند و این تفکیک و تجزیه در صورتی امکان دارد که امام لباس بشر بپوشند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد: مصائب سختی که امام حسین (ع) در میدان کربلا دیدند در حقیقت ابتلائاتی بود که امام در عهدی که با خدا بسته بودند برای جداشدن جبهه حق و باطل و نشان‌دادن راه حق به بندگان خدا پذیرفته بودند تا در دل بلا بروند و از این طریق دست بندگان خدا را بگیرند و آنها را از دل فتنه‌ها نجات دهند.

 وی با بیان اینکه امام حسین (ع) با خدا عهد بستند که این صحنه‌ها را بپذیرند تا ما راه را پیدا کنیم، گفت: ما هم باید سر قرار خود با امام حسین (ع) بمانیم که در دنیا با حضرت حرکت کنیم؛ در شب‌هایی مانند شب عاشورا که فیض الهی نازل می‌شود وقت گرفتن تصمیمات بزرگ است و انسان سر سفره امام حسین در این شب و روز‌ها می‌تواند تصمیم‌های بزرگ بگیرد و از سر سفره دنیا برخیزد.

 میرباقری با تأکید بر اینکه روز عاشورا صحنه بسیار سختی بوده و شیطان تمام قوای خود را متمرکز کرده بود که از اصحاب سیدالشهدا (ع) یک نقطه‌ضعف بگیرد ولی نتوانست، گفت: مهم‌ترین نردبان سعود ما به سمت خدا بلا‌هایی است که خدا ما را به آن مبتلا می‌کند و هیچ‌چیزی به‌اندازه بلا ما را به خدا نزدیک نمی‌کند؛ ولی ازآنجایی‌که مصیبت اباعبدالله (ع) بالاترین مصیبت عالم است مصیبت‌زده شدن در عزای اباعبدالله فرصت بی‌نظیری برای تقرب به درگاه الهی فراهم می‌کند و چیزی که در مصیبت سیدالشهدا (ع) می‌دهند بالاتر از ثواب همه مصیبت‌هایی است که در دنیا هر انسانی کشیده است.

 وی با بیان این که، اما سجاد ۳۵ سال در مصیبت سیدالشهدا (ع) گریه کردند، گفت: ما باید از مصیبت سیدالشهدا (ع) به جایی برسیم که حاضر باشیم همه چیز خود را در راه خدا بدهیم؛ شب عاشورا شب تصمیمات بزرگ در زندگی است و حضرت امشب بیدار بودند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار