رئیس شبکه دامپزشکی سنندج، از تشدید کنترل‌ و نظارت‌ها به ذبح دام در معابر عمومی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

 پویا علی‌محمدزاده اظهار کرد: هم‌زمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به ذبح دام در جلو و مسیر دسته‌جات عزاداری و هیئت‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دام‌های نذری با ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار متخصص در امر بازرسی گوشت و روحانی ناظر ذبح شرعی در این ایام اجرا می‌شود.

وی با اشاره به آماده‌باش شبکه دامپزشکی سنندج و فعالیت کشتارگاه صنعتی دام سنندج و خدمات‌رسانی در روز تاسوعا و عاشورا به عموم عزاداران، سوگواران توصیه کرد: به منظور جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان از جمله بیماری مهم و مشترک به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، سل و بیماری‌های انگلی و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی و آثار سو روحی و روانی ذبح دام در جامعه، حدالمقدور از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کرده و دام‌های نذری را از میادین و مکان‌های عرضه دام تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند و ذبح دام نیز در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی به صورت بهداشتی، انجام گیرد.

علی‌محمدزاده بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر ابتلاء به بیماری‌های مشترک دام و انسان به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت تاکید کرد و گفت: شهروندان برای حفظ سلامتی خود و خانواده از ذبح دام در منازل خودداری کنند و ذبح دام خود را در کشتارگاه انجام دهند در غیر این صورت نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی از جمله پوشیدن لباس، دستکش، چکمه و ماسک هنگام ذبح دام اقدام کنند.

وی ادامه داد: گوشت دام تازه ذبح شده را قبل از مصرف، به مدت ۲۴ ساعت و جگر و سایر امعا و احشا را به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری قرار دهند و از مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پز جدا خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سنندج با بیان اینکه این خدمات رایگان بوده و هیچ‌گونه بهایی از همشهریان اخذ نمی‌شود، افزود: شماره تلفن ۳۳۱۷۹۸۸۰ و سامانه تلفن گویای ۱۵۱۲ آماده هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات عموم شهروندان و عزاداران و دریافت گزارشات مردمی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.