حرم مطهر ثامن الحجج(ع) و خیابانهای اطراف مانند هر سال محل حضور عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا(ع) در روز تاسوعاست و همه آمده اند تا ارادت و رسم دینداری و وفاداری خود به اهل بیت (ع) را نشان دهند.

تاسوعای حسینی، به نکوداشت بزرگمردی از آل علی (ع) اختصاص دارد که رسم ادب، دلاوری، ولایت پذیری و رشادت را به شیعیان آموخت؛ او که در ظهر عاشورا به امر امام زمان (ع) به طلب آب رفته بود، تشنه لب در علقمه ماند و پیکر مطهرش هرچند دور از سرورش خانه نشین کربلا شد، اما سعی صفا و مروه را برای عاشقان حسینی زنده کرد تا شوریدگان مکتب سیدالشهدا(ع) در «بین الحرمین» کوی دوست درس ادب و فرمانبرداری بیاموزند.

عشق و ارادت به خاندان نبی اکرم و امام حسین، بزرگ و کوچک نمی شناسند هرکس به اندازه بضاعتش به میدان می آید و فریاد «حسین حسین» را سر می دهد و تا هست یاور امام است.

امسال نیز به سنت هر ساله، در جای جای ایران دسته های عزاداری و سینه زنی در رثای حضرت اباالفضل العباس(ع) در کوی و برزن به راه افتاده اند تا پرچم مرام و مسلک عملدار دشت کربلا بر زمین نماند. هیات های عزاداری با زمزمه « ای ساقی لب تشنگان / ای روح و ریحانم / سقای طفلانم» با اباعبدالله الحسین(ع) در غم از دست دادن برادر رشید خود همنوا شدند.

از ساعات ابتدایی امروز و با وجود گرمای به‌ نسبت شدید هوا مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرک خراسان رضوی نیز مملو از جمعیت محب اهل بیت(ع) است که آمده اند تا ندای "هیهات منا الذله" امام حسین(ع) را لبیک گویند.

در شهر مشهد نیز طبق سنتی دیرینه، هیات ها و دسته های سینه زن و زنجیرزن سوگوار در ماتم شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در حرم مطهر رضوی در صحن ها و رواق های حرم به اقامه عزا می پردازند.

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است، علاوه بر این شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال است که دستکم نیمی از آنها مربوط به مشهد است و هیات های بزرگ و باسابقه به صورت هماهنگ و منظم در آیین های دسته روی به سوی حرم رضوی در روزهای تاسوعا و عاشورا شرکت دارند.

اوج حضور مردم در عزاداری های محرم در تاسوعا و عاشورای حسینی حرم رضوی است و دسته های عزادار حتی پیش از آغاز محرم برای نحوه برپایی مراسم در ۲ روز ذکر شده برنامه ریزی می کنند و دسته روی در روزهای تاسوعا و عاشورا ویژه برنامه اصلی است.

این آیین ها از شب تاسوعا با راه اندازی هیات‌های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای و مساجد و تکایا و برگزاری روضه خوانی و مداحی به یاد شهدای دشت کربلا به ویژه قمربنی هاشم (ع) آغاز شده است.

زائران و مجاوران در قالب دسته های سینه زنی، زنجیرزنی و محافل عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) عزاداری کرده و با به صدا در آوردن طبل عزا، بر افراشتن پرچم های سرخ و سبز حسینی و حرکت دسته‌های عزا در خیابانهای منتهی به حرم مطهر با غم امام حسین (ع) و عزاداران صحرای کربلا هم نوا شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.