رئیس گروه باستان‌شناسی استان اردبیل از آغاز کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی دیگ‌ور شهرستان گرمی با هدف تعیین حریم و مطالعات علمی و تاریخی خبر داد.

روح الله محمدی گفت: به دنبال کشف بنای آجری در حین حفاری غیرمجاز در تپه تاریخی دیگ‌ور گرمی و بنا بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی، کاوش این محوطه تاریخی با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد.

او افزود: در این راستا و طبق برنامه‌ریزی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مرحله اول، عرصه و حریم این تپه تاریخی تعیین می‌شود و در مرحله دوم به کاوش بنای آجری اقدام خواهد شد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرمت و احیای بنای آجری کشف شده که احتمالا بنایی با کاربری عام‌المنفعه است، همزمان با کاوش باستان‌شناسی در دستور کار قرار دارد.

محمدی با بیان اینکه تپه تاریخی دیگ‌ور در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات اولیه، محوطه باستانی دیگ‌ور که در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان در حدفاصل روستا‌های قوزلو و اینی شهرستان گرمی قرار دارد، دارای بخش‌های مختلف استقراری، بنای تاریخی و قبور تاریخی از دوران هزاره اول قبل از میلاد تا دوره صفوی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار