آیین دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جامعه دریایی و بندری هرمزگان با اجرای هماهنگ سنج و دمام یکی از سنت‌های نواحی جنوب در بندر شهید رجایی برگزار شد.

آیین دلدادگان حسینی جامعه دریایی و بندری این استان به رسم سنت هرساله امروز یک‌شنبه برابر با هشتم محرم‌الحرام در مسجد پیامبراعظم (ص) در بزرگترین بندر تجاری ایران برگزار شد. 

مشکی‎پوشان این آیین عزاداری در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۱۱ ظهر با حضور در محوطه مسجد پیامبراعظم (ص) با تشکیل دسته‌های عزاداری و به صدا درآوردن نوای طبل‌ها و با ضرباهنگ تند سنج و دمام، آیین سنتی «رسم واحد» و «سنج و دمام» را آغاز و به علمدار کربلا عرض ارادت کردند. 

عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) متشکل از کارکنان اداره کل بنادر و جمعی از نیرو‌های شرکت‌های مستقر در بندر شهید رجایی در این روز از هوای گرم و شرجی محرم با نوای عاشقی «واویلا علمدار حسین، واویلا شهید علقمه،‌ای گل ام‌البنین،‌ای فتاده در زمین یَل ام البنین» در رثای شهدای بی‌کفن دشت نینوا به سر و سینه زدند. 

سوگواران حسینی بندر شهید رجایی سپس به رسم جنوبی‌ها به شکل ایستاده، هماهنگ و دایره‌وار، جلوه‌ای خاص از آیین سینه‌زنی حماسی را به نمایش گذاشته و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی به یاد علمدار باوفای کربلا قهرمان لب تشنه فرات، عشق و ارادت خالصانه خود به خاندان اهل بیت علیه‌السلام را ابراز داشتند. 

«نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و نوازندگی سنج و دمام در استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر در ماه‌های محرم و صفر و شب‌های ۱۹ تا ۲۳ ماه مبارک رمضان سابقه دیرینه و خواستاران فراوانی دارد».

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
 
 

تجمع دلدادگان حسینی بندر شهید رجایی در عزای شهدای دشت نینوا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.