مجری طرح گیاهان دارویی گفت: بنابر آمار، امسال با همکاری معاونت زراعت ۶۰ هزار هکتار از دیم‌زار‌ها را به گیاهان دارویی تخصیص خواهیم داد.

حسین زینلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته سطح زیرکشت گیاهان دارویی حدود ۱۳۷ هزار و ۹۱۵ هکتار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار هکتار افزایش داشتیم. همچنین سال گذشته حدود ۴۳۶ هزار و ۵۴۲ تن عملکرد گیاهان دارویی بوده است.

 او با بیان اینکه سال گذشته سطح زیرکشت زعفران از ۱۲۱ به ۱۲۷ هزار هکتار افزایش یافته است، افزود: سال گذشته حدود ۲۳۸ تن تولید زعفران داشتیم که امسال افزایش چشمگیری در تولید خواهیم داشت.

زینلی سطح زیرکشت گیاهان دارویی را ۲۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار از این میزان سطح زیرکشت، ۴۹۹ هزار و ۷۶۴ تن گیاهان دارویی تولید شده است. گفتنی است ۳۰ هزار هکتار از مجموع سطح زیرکشت گیاهان دارویی به گل محمدی اختصاص دارد که از این میزان ۶۲ هزارتن تولید داریم.

کشت گیاهان دارویی در دیم‌زار‌ها افزایش می‌یابد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از توسعه سطح زیرکشت در دیم‌زار‌ها خبرداد و گفت: با همکاری معاونت زراعت، ۶۰ هزار هکتار از دیم‌زار‌ها را به گیاهان دارویی تخصیص خواهیم داد. سال گذشته سطح زیرکشت دیم‌زار‌ها ۵۲ هزار هکتار بود، درحالیکه در سطح ۵۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اقدام به کشت کردیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد ادامه داد: ما به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم، از این رو بهره‌وری در ۳ جنبه پیش می‌رود؛ یعنی به جای بذر، نشا را انجام دهیم تا زمان تولید کاهش یابد، همچنین امسال استفاده از ارقام و واریته‌های داخلی اعم از چند واریته آویشن، گل محمدی و رازیانه وارد بحث گیاهان دارویی شدند که امیدواریم با تکثیر آنها تحول ایجاد کنیم.

مبارزه با آفات و بیماری در کاهش عملکرد تولید گیاهان داویی نقش بسزایی دارد

به گفته او، استفاده از روش‌های صحیح و مناسب کاشت، از کار‌های اساسی است که باید انجام شود، اما امسال با تغییر روش یک افزایش ۵۰ برابری در شرایط آبی یا در شرایط دیم ایجاد می‌شود که با آبیاری تکمیلی این کار را انجام خواهیم داد.

او با بیان اینکه روش مناسب کاشت در گیاهان دارویی در حال تغییر است، افزود: با استفاده از تولید نشا، نهال و کاشت گیاه در زمین مناسب و با فاصله مشخص می‌خواهیم از گیاهی استفاده کنیم که از حداکثر فضا استفاده کند تا هزینه نیروی کارگری کاهش یابد یا زحمات  آنها کمتر شود.

مجری طرح گیاهان دارویی ادامه داد: در خیلی از محصولات کل زنجیره مکانیزه است، هرچند مکانیزه کردن ممکن است به حد مدرن نرسیده باشد، اما خیلی از مشکلات را حل کرده است.

او با بیان اینکه مبارزه با آفات در افزایش عملکرد و بهره‌وری نقش بسزایی دارد، افزود: در حوزه گیاهان دارویی به دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده و به دنبال فرآوری گیاهان دارویی هستیم که براین اساس امکان فرآوری ۹۰ درصد محصول وجود دارد چراکه در شرایط بسته بندی ناشی از نبود صنایع تبدیلی پیشرفته و بازار، مشکل اساسی وجود دارد که بنابر طرح‌های برنامه ریزی شده در حوزه بازار امیدواریم دولت در مدل‌های مشارکتی بیشتر نقش آفرینی کند و با بخش خصوصی کار را به انجام برسانیم.

زینلی گفت: امسال مقرر شده شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید گیاهان دارویی با نرخ توافقی کند تا به کشاورز لطمه‌ای وارد نشود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار