تهیه‌کننده برنامه «دل‌نوا» گفت: برنامه «دل‌نوا» محدود به پخش مداحی نیست و شعرخوانی، نماهنگ، مداحی از جمله مداحی محلی و خارجی را در دستور کار قرار دادیم.

اگر عاشقید و رسم عاشقی بلدید، می‌دانید که سوزِ فراق باید باشد، تا به موعدش وصل و دیدار یار مهیا شود. اگر جا ماندید از کاروان عاشقان حسین (ع) چاره‌ای جزء تحمل فراق آن هم به امید رسیدن موعد دیدارِ یار نیست. پس بنشینید پای «دل‌نوا» تا نوای سوزناک حسینی را بشنوید و از همانجا هم به نشانه ارادت سلامی به اربابمان حسین (ع) کنید.

محمدعلی محمددوست، تهیه‌کننده برنامه «دل‌نوا» شبکه افق درباره روال گزینش مداحی‌های درخواستی بینندگان گفت: ما روزانه پیام‌های درخواستی بینندگان را بررسی می‌کنیم. بنا به ساختار برنامه برای اینکه ریتم «دل‌نوا» حفظ شود، در انتهای برنامه با پخش زنده از حرم حضرت سیدالشهدا (ع) سلامی داده می‌شود. با انتخاب هر مداحی درخواستی، به آیتم‌های برنامه هم توجه داریم. ما با تناسب هر شب که مختص به یکی از اصحاب امام حسین (ع) است، یکسری محتوا را از قبل طراحی کردیم. مثلاً اگر امشب به نام حضرت علی اکبر (ع) است، نویسنده کار‌های پژوهشی‌اش را انجام می‌دهد و بعد نویسنده متنش را متناسب با مداحی‌های انتخاب شده می‌نویسد. اینکه چطور از شعر و حال و هوای مداحی وام بگیرد، تا بتواند آیتم‌های هر برنامه را بهم ببافد. در نتیجه، بیننده شاهد وحدت بین پلاتو و مداحی‌های پخش شده است.

دل نوا

محمددوست در پاسخ به این سوال که در هر روز چند قطعه مداحی برای پخش انتخاب می‌شود؟ آیا الزامی هست که از مداحی‌های خارجی استفاده کنید؟ گفت: هشت قطعه مداحی برای پخش انتخاب می‌شود. از آنجایی که برنامه «دل‌نوا» محدود به پخش مداحی نیست و پخش آن بعد از محرم و صفر ادامه می‌یابد، در طراحی برنامه شعرخوانی، نماهنگ، مداحی از جمله مداحی محلی و خارجی را در دستور کار قرار دادیم. 

تهیه‌کننده برنامه «دل‌نوا» درباره ملاحظاتی که برای پخش مداحی‌ها از رسانه ملی وجود دارد، توضیح داد: ما هر مداحی یا روضه را پخش نمی‌کنیم. اگر مداح محتوایی را به زبان می‌آورد، که در شان رسانه و بینندگان نیست، پخش نمی‌کنیم. البته ممکن است آن بحث برای آن مجلس مفید باشد، ولی جایز نیست در رسانه پخش شود. البته قطعاتی هم هستند که طولانی‌اند. ما فقط سه دقیقه از آنها را پخش می‌کنیم، تا ریتم برنامه حفظ شود. از سایر مداحی به صورت زیر صدا استفاده می‌شود، یا صوت کاملش را در کانال برنامه قرار می‌دهیم.

دل نوا

وی در پاسخ به این سوال که اگر درخواست بیشتر بینندگان روی یک مداح باشد، مداحی‌های درخواستی را به چه صورت پخش می‌کنید؟ بیان کرد: اگر بخواهیم درخواست بینندگان را رعایت کنیم، باید از هشت مداحی فقط شش تای آن را حاج محمود کریمی انتخاب کنیم. به همین دلیل، با دروازه‌بانی ما هر شب فقط دو قطعه از مداحی‌های ایشان را پخش می‌کنیم. یا مثلاً بینندگان مداحی‌هایی را درخواست می‌کنند، که برای پخش مناسب نیست، یا مداح در مداحی‌هایش خطاب به حضرت سیدالشهدا (ع) از تو استفاده می‌کنند. تعدادی از بینندگان خوزستانی‌مان هم بودند که درخواست پخش مداحی از آقای بخشو داشتند.

محمددوست افزود: ما وقتی مداحی‌های ایشان را پیدا کردیم، با مداحی‌های زیبا و تصاویر شگفت‌انگیز آرشیوی رو‌به‌رو شدیم، ولی، چون سینه‌زنان نیمه برهنه بودند، نتوانستیم آنها را پخش کنیم. با این حال، بجز ملاحظاتی که مدنظر داریم، تلاش می‌کنیم سلیقه بینندگان را در نظر بگیریم.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار