معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از توزیع بیش از ۲۷ میلیون لیتر سوخت کشاورزی در استان خبر داد.

حسین نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مقدار سوخت توزیع شده در بخش کشاورزی در ۳ ماهه نخست امسال، گفت: بیش از ۲۷ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۷۷ لیتر سوخت در این مدت در بخش کشاورزی استان توزیع شد که ۲۳ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۲۸۶ لیتر آن در بخش ماشین آلات کشاورزی و مابقی در بخش‌های گلخانه، مرغداری و صنایع کشاورزی توزیع شد.

او افزود: مصرف سوخت ماشین‌های کشاورزی تابع عوامل و متغیر‌های متعددی نظیـر مشخصـات فنـی ماشـین، عمر ماشین، ساعت کارکرد، نوع عملیات، نوع محصول، عملکرد محصول، نـوع خـاک، انـدازه قطعـات، پراکنـدگی قطعـات، شرایط آب و هوایی، شرایط توپوگرافی، کیفیت و نگهداری و چگونگی بهره برداری از ماشین و ... است که عموما در حال حاضر توسط سیستم‌های نظارتی و توزیع کننده سوخت قابل کنترل نمی‌باشند، لذا ضرورت دارد سـاز و کارهـای مناسـبی در تـامین سوخت و یا پرداخت یارانه مربوطه اعمال شود که از امکان اعمال نظارت و کنترل‌های معمول برخوردار باشند.

نگهدار گفت: از طرفی تمامی نهـاده‌ها (ماشین کشاورزی نیز بعنوان یک نهاده در کنار کود و سم و..) بایستی بطور موثر و بهره ور در خدمت هدف اصلی یعنـی تولیـد پایدار محصولات کشاورزی قرار گیرند، بنابراین اهمیت دارد که در چگونگی تامین و پرداخت یارانه ها، میزان تـاثیر سـوخت در تولیـد محصولات اساسی کشاورزی مد نظر قرار گیرد تا بتوان به اهداف برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها رسید.

او افزود: کشاورزان مازندرانی تا پایان سال زراعی جاری مشکل تامین سوخت نخواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار