رادیو قرآن به‌عنوان اولین رادیو پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۲ طبق نظر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) افتتاح و راه‌اندازی شد.

منصور قصری‌زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به ابلاغ سند تحول در رسانه ملی و اجرای این سند در برنامه‌های شبکه قرآن گفت: حدود چهار سال است که مدیریت شبکه رادیویی قرآن را برعهده دارم. از ابتدای ابلاغ سند تحول، رادیو قرآن این موضوع را در دستورکار اصلی شورای مدیران قرار داده و در همین زمینه عمل کرده است. برگزاری جلسات کارشناسی با حضور معاون صدا، قائم‌مقام و سایر مدیران کل ستاد معاونت و ترسیم نقشه راه، بخشی از اقدامات رادیو قرآن در این زمینه بوده است. تقسیم و تعیین وظایف مدیریت گروه‌های برنامه‌ساز، پخش و فضای مجازی به‌منظور طراحی و ارائه از برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص، منطبق با سیاست‌های تحول در محتوا در مسیر تحقق قرار گرفت.

 توجه به ماهیت و محوریت قرآنی

مدیر رادیو قرآن ادامه داد: علاوه‌بر اینها، شرط پذیرش طرح‌های جدید یا تمدید طرح‌های قبلی که هم‌اکنون در جدول پخش جانمایی شده‌اند، منوط به ارائه پیوست سیاست‌های تحولی به‌منظور مشخص شدن دقیق ارتباط اجزای برنامه با سند تحول در محتواست.

وی با پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی را با محوریت سند تحول تهیه و پخش می‌کنید، افزود: از برنامه‌هایی که طراحی و برنامه‌ریزی شده، می‌توانم به سه برنامه شاخص این شبکه در همین زمینه اشاره کنم: «طلیعه» که مجله صبحگاهی رادیو قرآن است؛ «محیا» که به سبک زندگی و خانواده می‌پردازد و «بوستان تلاوت» که به آموزش و اجرای مسابقه اختصاص دارد.

قصری‌زاده در ادامه تأکید کرد: تلاوت‌های جانمایی‌شده در جدول پخش رادیو قرآن (تلاوت و ترتیل) ذاتاً و اقتضائاً، بر سیاست‌های تحولی غالب است و بر محتوای آنها سایه افکنده است.

وی تصریح کرد: سایر برنامه‌های شبکه، اعم از برنامه‌های انگیزشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی...، همچون «افق»، «مسیر انس»، «والعصر»، «تلاوت من»، «درسنامه حفظ»، «قرآن الفجر»، «گلدسته»، «دلارام»، «جشنواره قرآنی ۱۰۰»، «شب‌های نورانی» و... به‌دلیل ماهیت و محوریت قرآنی، رویکرد تحولی در محتوای آنها، قابل‌احصا و مشاهده است.

 توجه به جوانان مؤمن انقلابی

مدیر شبکه رادیویی قرآن در ادامه درباره موضوعاتی که این شبکه رادیویی با‌توجه‌به محور‌های دوازده‌گانه سند تحول، بر آن متمرکز است و در اولویت قرار داده است، چنین توضیح داد: موضوعاتی مانند هویت جهانی امتی، سبک زندگی، جوان مؤمن انقلابی، روستا و عشایر و عدالت ازجمله اولویت‌های این شبکه است که برنامه‌سازان می‌کوشند موضوعات را در اولویت قرار دهند و باتوجه‌به آن، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و بخش‌های مختلف برنامه‌هایشان را تدارک ببینند.

قصری‌زاده افزود: ضمن تشکر از همکاران و طراحان تبیین اولویت‌های تحولی در امر برنامه‌سازی، به نظر می‌رسد؛ هماهنگ‌سازی و تطبیق سیاست‌های تحولی با مأموریت اصلی شبکه‌ها به‌ویژه شبکه‌های تخصصی، نیازمند بازنگری مجدد و هدف‌گذاری‌های دقیق‌تری است.

وی در پایان گفت: موضوع قرآن و مباحث پیرامونی و تخصصی برنامه‌سازی دراین‌خصوص، اساساً و مشخصاً نیازمند توجه بیش از پیش است تا ازمنظر سازمانی، شبکه‌های تخصصی همچون رادیو قرآن و کانال‌های زیرمجموعه (ترتیل و تلاوت) در پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌های ابلاغی و همچنین تنظیم گزارش عملکرد، با مشکل روبه‌رو نشوند و به‌تبع آن، بیم برخی تصمیمات غیرواقعی و غیرعادلانه مرتفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار