مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی از تامین ۷۹۰ تن کالای اساسی ویژه ماه محرم و صفر در استان خبر داد.

مهدی محمدی روز شنبه در مراسم هماهنگی توزیع این اقلام با حضور در جمع خبرنگاران، گفت:استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته می شود و هرساله در ایام محرم از عزاداران، مسافران و گردشگرانی از سراسر ایران میزبانی می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، نیاز به کالاهای اساسی در این ماه افزایش می یابد که در این راستا ۷۹۰ تن کالا برای هیات‌ها، تکایا و مساجد در ماه محرم و صفر تامین شد.

محمدی ادامه داد: در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مشکلی وجود ندارد و همه اقلام پیش بینی شده آماده توزیع است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: این کالاها شامل ۲۸۵ تن برنج، ۱۰۰ تن گوشت قرمز و ۳۰۰ تن مرغ منجمد است که برای برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم و صفر و تهیه نذورات در اختیار هیات‌ها و تشکل‌های مذهبی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: این کالاها برای توزیع بین هیات‌های مذهبی تامین شده است که مسوولان آنها می‌توانند با مراجعه به سازمان تبلیغات اسلامی و معرفی مباشر جهت دریافت کالاهای مشمول اقدام کنند.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.