دختر شهید رئیسی در مراسم رونمایی یادنامه ملت ابراهیم،این یادنامه را تبیین مسئله فقهی علمی شهید جمهور و مدیریت و حکمرانی بر اساس فقه عنوان کرد.

 یادنامه «ملت ابراهیم» در نکوداشت شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت روز شنبه طی مراسمی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در شهر قم رونمایی شد.

 تاکنون ۱۰ نشست در قالب سلسه نشست‌های «ملت ابراهیم» در شهر‌های قم، مشهد و تهران برگزار شده و افزون بر ۸۰ استاد حوزوی و دانشگاهی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که حاصل آن تدوین ۶۵ مقاله و جستار علمی بوده است. این ۶۵ مقاله در قالب یادنامه «ملت ابراهیم» منتشر شده است.

ریحانه سادات رئیس الساداتی دختر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این نشست ابراز کرد: سال ۹۶ قبل از مناظره‌های انتخاباتی خطاب به پدر عنوان کردیم که تحصیلات شما را منتشر کنیم؟ ایشان این کار را زشت دانستند و یادنامه ملت ابراهیم مساله فقهی علمی ایشان که همان مدیریت و حکمرانی بر اساس فقه بود را تبیین کرد.

وی بیان کرد: غیر از مسائل اخلاقی و مدیریتی وی، نکته مهم برای اهالی علم و دین این است که ایشان فقیهانه مدیریت می‌کرد.

وی با اشاره به این که آیت الله رئیسی در مقام کسوت ریاست جمهوری علم دین داشت گفت: انقلاب اسلامی به خاستگاه نهادی خود در قم در مورد فقه حکومت اسلامی وابسته است تا مدیر دینی تربیت کند و این ضعف باید جبران شود.

دختر شهید آیت الله رئیسی افزود: در خواست ما از اهالی حوزه علمیه در قم این است که به امر فقاهت حکومتی بیشتر توجه شود تا نظام اسلامی حمایت ویژه شود و در امر حاکمیت باید از نظر نظری و تربیت نیرو بهره مناسبی از ظرفیت حوزه علمیه قم برده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست عنوان کرد: بعد از شهادت سردار شهید سلیمانی، اصحاب علوم اجتماعی سعی کردند پا به پای این حادثه عظیم اظهار نظر و تحلیل داشته باشند و در همین راستا در مورد شهید جمهور هم کتاب ملت ابراهیم تدوین و چاپ شد.

حجت الاسلام حمید پارسانیا افزود: اصحاب علوم اجتماعی بعد از شهادت آیت الله رئیسی کتاب ملت ابراهیم را جمع آوری کردند که ماحصل ۱۰ نشست برگزار شده و ۶۵ یادداشت است و ممکن است جلد دوم اثر نیز منتشر شود.

وی ادامه داد: ملت ابراهیم عنوان گویایی برای مساله‌ای قابل تحلیل بود و انقلاب اسلامی باید در مسیر ملت ابراهیم تحلیل می‌شد این در حالیست که خیلی حوادث تاریخی داریم که عظمت آن حادثه در هویت تاریخی و فرهنگی آن بررسی می‌شود و خیلی حوادث در تاریخ انقلاب در واقعه شهادت امام حسین (ع) تحلیل می‌شود.

وی افزود: این که شهادت شهید رئیسی به عنوان یک واقعیت فرهنگی و تاریخی در معرض مشاهده قرار می‌گیرد مشیت خداوند است که مسیر بندگان خالص خداوند را نشان می‌دهد.

پارسانیا گفت: شهادت شهید بهشتی و یارانش حادثه‌ای عظیم است، اما عظمت حادثه شهادت رئیسی در تشییع پر شور اوست که یک واقعیت اجتماعی را نشان داد. در مساله شهید سلیمانی حادثه‌ای دیدیم که فرآیند انقلاب اسلامی را در نقطه عطفی برای منطقه و جهان اسلام نشان داد و شهادت او در درون مرز‌های جغرافیای ایران نبود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز هیچ تردیدی نیست فرهنگ اسلامی، احساس هویت می‌کند و شهادت آیت الله رئیسی هویت وی در صدر نظر‌های امت اسلامی را نشان داد و در حالی که مردم مسلمان در زیر جدی‌ترین کشتار‌ها در غزه مواجه هستند و شرایط پر تشنج جهان اسلام را شاهدیم، با شهادت رئیس جمهور دیدیم که بیش از ۱۰۰ کشور ادای احترام کرده و ابراز همدردی آن‌ها نشان دهنده واقعیتی بزرگ در جهان کنونی است و بخشی از واقعیت جهان امروز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار