مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نتایج حاصل از ارزشیابی برنامه شیر مدارس در کشور را تشریح کرد.

احمد اسمعیل زاده، در خصوص برنامه شیر مدارس، عنوان کرد: برنامه شیر مدرسه در سال گذشته با دستور شهید رئیسی در مدارس ابتدایی دولتی کشور انجام شد؛ با وجود این که اجرای این برنامه از قبل در بودجه سال ۱۴۰۲ برآورد نشده بود، بنا به دستور رئیس جمهور، بودجه‌ای معادل ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن تخصیص داده شد که بر اساس آن توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی دو بار در هفته انجام شد.

وی افزود: این برنامه که با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، با چالش‌هایی در زمینه توزیع شیر همراه بود که دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به عنوان یکی از متولیان اصلی این برنامه، چالش‌های مربوط به اجرای این برنامه را در سراسر کشور از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جمع آوری کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است تا در اجرای این برنامه در طی سال‌های آتی این چالش‌ها به حداقل ممکن برسند.

اسمعیل زاده با اشاره به اهمیت ارزشیابی در مورد تمامی برنامه‌های اجرا شده در معاونت بهداشت، گفت: ارزشیابی برنامه به مسئولان امر کمک می‌کند تا اثربخشی برنامه را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: در ارزشیابی برنامه شیر رایگان مدرسه که توسط کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت در سطح مدارس ابتدایی انجام شد، حدود ۶۰ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی در دو نوبت (قبل یا ابتدای توزیع رایگان شیر در مدرسه و در پایان سال تحصیلی بعد از اجرای برنامه) مورد بررسی قرار گرفتند. در این دانش آموزان، ارزیابی وضعیت بدنی (تن سنجی) انجام شد و سوالاتی مربوط به دانش، آگاهی و رضایتمندی از اجرای این برنامه مورد پرسش قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین سنی کودکان بررسی شده در این ارزشیابی، حدود ۹ سال و میانگین نمایه توده بدنی آن ها ۱۷.۵ کیلوگرم بر متر مربع بود. از بین دانش آموزان مورد بررسی که ۶۰ هزار نفر بودند، ۶۵ درصد را دختران و ۳۵ درصد را پسران تشکیل می‌دهند؛ کوتاه قدی در ابتدای این ارزشیابی و قبل از اجرای برنامه در ۳.۸ درصد از کودکان شایع بود که در پایان اجرای برنامه در طی سال تحصیلی، به ۲.۷ درصد رسید. حدود ۹۰ درصد دانش آموزان نیز از طعم شیر و همچنین از زمان توزیع شیر در مدارس، اظهار رضایت کرده اند.

اسمعیل زاده گفت: در ارزیابی سوالات مربوط به فرهنگسازی برای مصرف شیر در بین دانش آموزان، مجموع سوالات نشان می‌داد که دانش و آگاهی کودکان در مورد مصرف شیر و اثرات مفید آن بر روی سلامت حدود ۵ تا ۱۰ درصد بهبود یافته است.

وی با بیان این که در مجموع برنامه شیر مدرسه در بهبود وضعیت تغذیه کودکان در کشور و در زمینه فرهنگ سازی مصرف شیر و لبنیات در جامعه موثر است، افزود: با تخصیص منابع لازم، امیدواریم که این برنامه در سال‌های آتی نیز استمرار یابد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: یافته‌های حاصل از این ارزشیابی در اختیار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و همچنین وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته تا از یافته‌ها مطلع شده و پیگیر اجرای طرح در طی سال‌های آتی نیز باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار