راوی دفاع مقدس با بیان خاطراتی از عزاداری رزمندگان در سنگرهای جنگ با کشیدن آهی از دل گفت که بعضی از شهادت‌ها سرقفلی دارد؛ مثل رزمندگانی که مشغول عزاداری بودند و با گلوله‌های دشمن بعثی به دیدار معشوق شتافتند.

علی حاجی‌زاده به بیان خاطراتی از عزاداری رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در سال ۶۱ همان زمانی که رزمندگان گردان امام محمدتقی (ع) از تیپ ۱۷ علی بن ابی طالب (ع)، عملیات محرم را در دشت عباس آغاز کردند، مصادف با ایام محرم بود و در ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا که رزمندگان مشغول عزاداری و سینه زنی بودند، دشمن بعثی اقدام به گلوله باران سنگر‌ها کرد.

وی افزود: در هر یک از این سنگر‌ها حدود هشت رزمنده مشغول عزاداری بودند که در این بمباران‌ها حدود ۱۲ نفر به شهادت رسیدند و چه لذتی داشت این شهادت. چون معتقدم بعضی شهادت‌ها سرقفلی دارد و این رزمندگان در همان لحظه شهادت، به محضر امام حسین (ع) می‌رسند.

این راوی دفاع مقدس یاد و خاطره بعضی از شهدا را با کشیدن آهی دیگر زنده کرد و گفت: هر سال در ماه محرم برنامه‌های عزاداری داشتیم و با به راه انداختن دسته به سینه زنی می‌پرداختیم و شهدایی مثل محمد بیطرفان، امیر توکلی و مهدی پروانه میاندار دسته‌های سینه زنی بودند.

غلامرضا پایانی و علی حاجی زاده

 غلامرضا پایانی و علی حاجی زاده در دسته عزاداری رزمندگان در سرپل ذهاب

وی گریزی هم به بعضی از میاندار‌های این دوره و زمانه زد و گفت: این شهیدان را باید میانداران واقعی دانست. چون به قدری اخلاص داشتند و پاک بودند که لحن صحبت هایشان هر انسانی را به گریه می‌انداخت ولی متاسفانه گاهی می‌بینیم که برخی افراد برای خودنمایی و معروف شدن، میانداری می‌کنند.

حاجی زاده در پاسخ به خبرنگار ایرنا که آیا جایگاه این میانداران شهید از رسولِ ترک هم بالاتر بود یا نه، اظهار داشت: رسول ترک با آن جایگاهی که نزد خدا و اهل بیت داشت، باید پیش این شهدا زانو می‌زد. چون رسول ترک یک نوکر امام حسین (ع) بود ولی در صحنه نبود. اگر صحنه جنگ و عمل با آنچه به اسم چاوشی خوانی و میانداری عجین شود، همچون آب زلالی خواهد بود که معلوم می‌شود که چیزی در آن وجود دارد یا نه.

وی به این جمله شهید مصطفی چمران استناد کرد که «وقتی شیپور جنگ نواخته می‌شود، مرد از نامرد جدا می‌گردد» و اظهار داشت: این شهیدان، هم مرد بودند و هم میاندار و در واقع میان عمل و حرف فاصله بسیاری وجود دارد. برخی از عزاداران حسینی، خیلی خوب گریه می‌کنند و اشک می‌ریزند و برای مجلس امام حسین (ع) هم بسیار هزینه می‌کنند ولی در میدان عمل، قافیه را می‌بازند.

نویسنده و راوی کتاب شاهد عشق اضافه کرد: مردم کوفه با دیدن خاندان اهل بیت (ع) گریه می‌کردند و به درگاه الهی ناله می‌زدند ولی وقتی هنگام عمل شد و صحنه کربلا پیش آمد، امتحان خود را پس دادند، به گونه‌ای که در تاریخ معروف شدند.

حاجی زاده که مسئولیت هیات موج الحسین را در قم دارد، معتقد است یک هیات نباید سکولار باشد. یعنی هم باید به عزاداری و مرثیه سرایی بپردازد و هم به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توجه کند و این رزمنده دوران دفاع مقدس مدیریت قرارگاه جهادی موج الحسین را نیز به عهده دارد که علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری و مناسک دینی، به چهار هزار نیازمند در قم کمک می‌کند و خانواده‌های آن‌ها را تحت پوشش دارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: دفاع مقدس ، ماه محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار