سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون گفت: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان با استفاده از یارانه دولتی و بیش از ۱۵ هزار هکتار به صورت خوداجرایی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده اند.

صابر پرویزی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: در جهت افزایش بهره وری آب در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ سطح اجرای آبیاری تحت فشار با استفاده از یارانه دولتی ۵۰ هکتار با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال بوده است، همچنین  سطحی معادل ۳۰ هکتار در دست اجرا است.

او تصریح کرد: از جمله مزایای استفاده از این سیستم‌ها می‌توان به افزایش راندمان آبیاری به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و تقلیل میزان آب مصرفی در مقایسه با آبیاری سطحی، تشکیل نشدن روان آب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها در فصول مختلف زراعی و تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و نیاز نداشتن به زهکشی مزرعه اشاره کرد.

پرویزی ادامه داد: افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، نبود نیاز به تسطیح اراضی در این روش، جلوگیری از سله بستن و پوکی خاک، نبود نیاز به ایجاد نهر‌های خاکی درون مزرعه و نهر‌های زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی، قابل استفاده برای تمام گیاهان و امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت  و کم شدن جمعیت علف‌های هرز از دیگر مزایای آبیاری نوین است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون بیان کرد: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان کازرون با استفاده از یارانه دولتی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند و بیش از ۱۵ هزار هکتار به صورت خوداجرایی با سیستم آبیاری نوین تجهیز شده اند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: میزان مبلغ یارانه دولتی برای هر هکتار آبیاری موضعی ۷۳۰ میلیون ریال و برای آبیاری بارانی ۵۰۰ میلیون ریال از سوی صندوق توسعه ملی تعیین شده است.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.