مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: دسته‌ها و هیات‌های عزاداری استان در ایام سوگواری امام حسین(ع) تدابیر خاصی را برای مدیریت و جمع آوری زباله ها مدنظر داشته باشند تا از آلودگی محیط زیست و تبعات ناگوار آن جلوگیری شود.

محمد رضا یافتیان گفت: با آغاز ماه محرم برپایی ایستگاه های صلواتی و پخت و توزیع انواع نذری با استفاده از ظروف یک بار مصرف افزایش می یابد ولی مدیریت و جمع آوری زباله های پخش شده مورد غفلت واقع می شود که عواقب ناگواری را به دنبال دارد.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در این ایام حجم قابل توجهی زباله به ویژه پسماند ظروف یک بار مصرف در استان تولید می شود، گفت: در برخی مواقع در کنار تکایا و محلات پخش نذورات، صحنه های ناخوشایندی از آلودگی‌های محیط زیستی مشاهده می شود که در شان و تراز استان ملقب به پایتخت شور و شعور حسینی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در کنار حفظ سنت حسنه اطعام و پخش نذورات باید به حفاظت از محیط زیست نیز توجه جدی صورت گیرد، اظهار داشت: علاوه بر مدیریت و جمع آوری زباله ها باید در استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در عزاداری های محرم تجدید نظر کرد.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه عزاداران حسینی بهتر است از ظروف یک بار مصرف با کیفیت و تجدیدپذیر استفاده کنند، گفت: استفاده از این نوع ظروف به محیط زیست آسیب نمی رساند و جمع آوری آنها به بازیافت سریعتر و راحت‌تر آنها هم کمک می کند.

این مسوول با بیان اینکه با مدیریت این زباله ها می توان حتی درآمدزایی کرد، افزود: باید سطل های زباله را در کنار ایستگاه های صلواتی و محلات پخش نذورات تعیبه کرد تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: در ایستگاه های صلواتی، بنرهایی با شعارهای محیط زیستی درج و سطل های زباله برای دسترسی مردم در نظر گرفته شود تا شاهد رعایت اصول بهداشتی در دسته های عزاداری باشیم.

این مسوول ادامه داد: با توجه به اینکه زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته می شود، همه ساله مهمانان زیادی در ماه محرم در ۲ دسته معروف بزرگ حسینیه و زینبیه اعظم زنجان حضور می یابند و باید شهرمان را به عنوان یک الگو در زمینه مذهبی و فرهنگی با رعایت الزامات محیط زیستی به آنها معرفی کنیم.

یافتیان با بیان اینکه در این راستا اقداماتی را با دوستداران و تشکل های محیط زیستی در دستور کار قرار داده ایم، افزود: جلسه هماهنگی نیز با مسوولان هیان های مذهبی شناخته شده استان برگزار شد تا با همفکری هم اقداماتی را در راستای مدیریت بهتر زباله ها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر روز مصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و کیسه های نایلونی در حال افزایش است، گفت: مصرف این ظروف مضراتی دارد و چهره شهر را ناخوشایند می کند بنابراین باید تلاش کرد مصرف آنها به مراتب کاهش یابد و عموم مردم به استفاده از کیسه های پارچه ای و ظروف چندبار مصرف گرایش پیدا کنند.

این مسوول با بیان اینکه بهتر است در توزیع نذری ها از ظروف یک بار مصرف گیاهی استفاده شود، گفت: این اقدام علاوه بر حفظ سلامتی افراد، به حفظ بیش از گذشته محیط زیست کمک می کند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع بی مسئولیتی افراد در هنگام پخش نذورات و رهاسازی ظروف ها در محیط، فعالیت پاکبابان را مضاعف می کند، خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر با فرهنگسازی صورت گرفته و افزایش دانش محیط زیستی، افرادی به صورت خودجوش نسبت به جمع آوری این زباله ها اقدام می کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.