رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت که کشورش از برقراری صلح و ثبات در سوریه بیشترین سود را می‌برد.

به گزارش بامداد شنبه الجزیره، اردوغان هنگام بازگشت از نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن به خبرنگاران درخصوص پرسشی درباره دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، گفت: هاکان فیدان وزیر خارجه (ترکیه) در حال حاضر از طریق گفتگو با همتایان خود در حال تعیین نقشه راه است و بر این اساس انشاالله اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما معتقدیم که صلح عادلانه در سوریه امکان پذیر است و در هر فرصتی اعلام می‌کنیم که امنیت خاک سوریه نیز به نفع ما است.

اردوغان با تاکید براینکه ترکیه از صلح عادلانه در سوریه بیشترین سود را خواهد برد، خاطرنشان کرد: مهمترین گام در روند صلح، آغاز دوره جدیدی با سوریه است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با بیان اینکه این روند تاکنون در جهت مثبتی پیش رفته است و امیدوارم به زودی گام‌های ملموسی برداریم، گفت: آمریکا و ایران باید از این تحولات مثبت خرسند باشند و از روندی برای پایان دادن به همه رنج‌های سوریه حمایت کنند.

وی با بیان این ادعا که ترکیه سال‌هاست تلاش می‌کند تا آتش برافروخته شده در همسایه خود (سوریه) را خاموش کند، افزود: مهمترین چیزی که ما آرزوی آن را داریم این است که هیچکس از فضایی که به سوریه اجازه می‌دهد یک کشور جدید و متحد بسازد، ناراحت نشود.

رئیس جمهور ترکیه پیش‌تر در اظهاراتی گفته بود که آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است و نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرده بود.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشور‌های ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق و سوریه را نقض می‌کند.

دولت سوریه بار‌ها گفته است که خروج نیرو‌های ترکیه از شمال سوریه مقدمه‌ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی‌توان از عادی سازی سخن گفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار