صفری گفت: حضور در بریکس می‌تواند باعث گشایش‌های اقتصادی فراوانی شود چون این سازمان مقابل یک‌جانبه‌گرایی سازمان‌های بین‌المللی قد علم کرده است.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره حضور در جلسه پارلمانی اعضای بریکس اظهار کرد: این جلسه دوم پارلمانی بود که آقای قالیباف شرکت کرد. جلسه اول آن در ژوهانسبورگ بود. در این اجلاس سه موضوع اصلی بود که مطرح بود که بیانیه آن هم به وسیله اعضای بریکس که ۱۰ کشور هستند امضا شد که این بیانیه عبارت بود از اینکه مسائل مربوط به سالانه حتماً اجلاس سران پارلمان‌ها برگزار شود. قبلاً برگزار می‌شد، اما نه به صورت مرتب همچنین جوانان کشور‌های بریکس باهم همکاری داشته باشند و راجع‌به مسائل کمیسیون‌های مشترک اقتصادی- امنیتی باهم جلسه داشته باشند که این سه مطلب مهم این جلسه بود که به وسیله رؤسا امضا شد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این اجلاس مطرح شد داستان معامله با پول‌های محلی و پیمان‌های پولی بود. ما با روسیه اخیراً این کار را کردیم. الان هم یک چیزی را تعریف کردند از لحاظ سوئیفتی تا بتوانند از این طریق باهم همکاری داشته باشند. یعنی هدف در این امر دلارزدایی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: یک خوبی که این اجلاس‌ دارد رؤسای پارلمان‌های بریکس و به علاوه میهمانان بریکس توانستند ۲۰ تا ۳۰  جلسه در  شورای وزرا برگزار کنند. 

صفری تاکید کرد: آقای پوتین و آقای قالیباف ملاقات جداگانه‌ای به مدت ۵۰ دقیقه داشتند که موارد دوجانبه به صورت ریز بحث شد و پیگیری کار‌ها در آینده بودند. ملاقات با رئیس مجلس روسیه سفید، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و تاجیکستان حدود ۱۵ تا ۱۶ ملاقات دوجانبه‌ای هم در کنار این بود که روابط پارلمانی و روابط دوجانبه به خصوص در بخش تجاری، خروجی‌ها و صدور خدمات مهندسی با این کشور‌ها مطرح شد.

وی اظهار کرد: به نظر من، سفر بسیار موفقیت‌آمیزی بود در ابعاد مختلف بود. بهزودی هم اجلاس جوانان کشور‌های بریکس به علاوه میهمان‌‌ها برگزار می‌شود. بریکس؛ سازمانی خواهد بود که در آن ظلم‌هایی که در سازمان ملل، بانک جهانی و جا‌های دیگر بین‌المللی اعمال شده بود را مقابلش بایستد. کشور‌ها گرایش به این سمت پیدا کردند تا بتوانند مسائل خود را در ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی و گردشگری دنبال کنند.

صفری درباره مزایای حضور در این مجمع گفت: وقتی که شما در این اجلاس‌ شرکت می‌کنید، مطلب این است که با روبرو شدن باهم، خیلی مسائل دوجانبه مطرح می‌شود، پس ما در بخش‌های تجاری، انرژی، انتقال انرژی که شامل برق و خود انرژی است، در بخش ترانزیت، در زمینه‌های مختلف در مناطق آزاد؛ حضور در این اجلاس می تواند تاثیرگذار باشد. 

وی گفت: مطلب تجارت، مطلب ترانزیت، تسهیل کردن مهم است. همین دیروز اولین قطار ما به صورت ترانزیت از چین راه‌اندازی شد و در حال آمدن به قزاقستان، ترکمنستان، ایران است و بعد به جلفا می‌رود. این در همین جلسات کشورها، بخش‌های راه‌آهن و بخش‌های جاده‌ای نشستند و تبادل کردند و تعرفه‌ها را همگن کردند. در مورد همکاری‌های اقتصادی و بانکی؛ هفته پیش آقای فرزین در سن‌پترزبورگ بود که هم پیمان پولی را با روس‌ها امضا کرد و هم تبادل کار‌های مالی و پیمان پولی را با کشور‌های دیگر پیگیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۳ تير ۱۴۰۳
هر موقع که از بریکس حرفی به میان آید آن روز بورس بیشتر سقوط می کند . امروز ببینید بورس قرمز و منفی خواهد شد بخاطر بریکس . این خط و این نشان.
آخرین اخبار