۴۴ هزار افغانستانی واجد شرایط ویزای بشردوستانه حدود سه سال است که در پاکستان بلاتکلیف هستند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان می‌گوید که دست‌کم ۴۴ هزار افغانستانی واجد شرایط ویزای بشردوستانه در این کشور به سر می‌برند.

در یک نشست خبری گفت که این شمار از پناهجویان مورد تایید و پذیرش کشورهای غربی قرار گرفته‌‌اند و منتظر انتقال هستند.

به گفته وی، با آن‌که نزدیک به سه سال از حضور افغانستانی های واجد شرایط ویزای بشردوستانه در پاکستان می‌گذرد، کشورهای غربی، از جمله آمریکا موفق به انتقال آنان نشده است.

براساس گزارش دیلی‌اکسپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تصریح کرد ۲۵ هزار متقاضی ویزای امریکا، ۹ هزار متقاضی ویزای استرالیا، ۶ هزار متقاضی ویزای کانادا، ۳ هزار متقاضی ویزای آلمان و بیش از یک هزار متقاضی ویزای بریتانیا از سوی آن کشورها تأیید شده‌اند.

ممتاز بلوچ افزود: «ما از آن‌ها [کشورها] خواسته‌ایم که فرآیند تایید و صدور ویزا برای این افراد را تسریع بخشند تا در اسرع وقت جابه‌جا شوند.»

گفتنی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران تن از شهروندان آسیب‌پذیر کشور، از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان جامعه مدنی، اقلیت‌های قومی – مذهبی و همکاران سابق نیروهای خارجی به دلیل ترس از انتقام‌جویی این گروه به پاکستان فرار کرده‎اند.

هرچند آمریکا، آلمان و کانادا به انتقال این افراد تعهد کرده‌اند، اما با گذشت نزدیک به سه سال، هنوز آنان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار