«محمدتقی غیور انزله» نوجوان ۱۶ ساله‌ای بود که در جبهه او را «عارف کوچولو» صدا می‌زدند؛ همان کسی که آنقدر روضه حضرت علی‌اصغر (ع) را زمزمه کرد که خود نیز همانگونه به شهادت رسید.

محمدتقی غیور انزله چهارم شهریور سال ۱۳۴۸ در یک خانواده روحانی در مشهد دیده به جهان گشود و در دوم اردیبهشت سال ۱۳۶۶ در منطقه ماووت عراق در عملیات کربلای ۱۰ به شهادت رسید و در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

در بخشی از کتاب خط عاشقی یک، نوشته حسین کاجی به نقل از یکی از رزمندگان دفاع مقدس آمده است: ما در خط سوم جبهه جایی که قبضه‌های خمپاره وجود داشت مستقر بودیم، می‌خواستم با محمدتقی خداحافظی کنم، اما او را ندیدم از یکی از رزمندگان سراغش را گرفتم، گفت «او کنار ساحل نشسته» به آنجا رفتم، دیدم بر روی یک سنگ نشسته و با خودش زمزمه می‌کند و اشک می‌ریزد.

از محمدتقی پرسیدم چه می‌خوانی؟ التماس دعا. گفت «روضه حضرت علی اصغر (ع) را می‌خوانم؛ چون مثل ایشان شهید می‌شوم. اگر قول بدهی به کسی نگویی برایت تعریف می‌کنم.» گفتم قول می‌دهم، اما تو را به خط مقدم نمی‌برند چطور شهید می‌شوی؟

گفت «همین‌جا، کنار قبضه‌های خمپاره، سه روز دیگر من به همراه برادران توکلی و عزیزی به کمک قبضه‌های خمپاره می‌رویم، یک ناشناس با ماست. ناگهان گلوله‌ای از آسمان می‌آید، من گلوله را می‌بینم. عزیزی و توکلی از ما جدا می‌شوند و گلوله کنار ما به زمین می‌خورد، ترکش بزرگی گلوی مرا می‌برد. من و آن فرد ناشناس شهید می‌شویم».

حرف‌هایش را باورم نکردم، چون اولین بارش بود که به منطقه اعزام شده بود و اصلا قرار نبود خط مقدم ببرندش و اینجا خط سوم بود و اثری از تیر و ترکش جنگ در آن نبود. جزئیات و نحوه شهادتش را هم تعریف کرد. من هم ناباورانه راهی عملیات شدم. از عملیات که برگشتم فهمیدم محمدتقی همانگونه که خود گفته بود به شهادت رسیده است.

خط عاشقی

کتاب خط عاشقی نوشته حسین کاجی شامل روایاتی کوتاه از عشق شهدا به حضرت ثامن الحجج است. این کتاب ماجرای شیدایی، دلبستگی و راز و رمز عاشقانه ۸۱ تن از شهدای دفاع مقدس با امام مهربانی‌ها حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است که با متنی کوتاه و گرافیک جذاب ویژه عموم مخاطبان بویژه جوانان گردآوری و منتشر شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.