عطاء اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضلآباد با اعتبار سه هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در استان به بهرهبراری رسید.
عطاء اله اکبری بیان کرد: سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخصهای توسعه از جمله شاخص بزرگراهی جزو استانهای محروم کشور بوده این وضعیت طولانیشدن زمان سفر و بهتبع آن افزایش هزینه و مصرف سوخت را به دنبال داشته، و از سوی دیگر باتوجهبه تردد وسایط نقلیه بهویژه سنگین در محور چابهار - میلک و سایر محورهای ترانزیتی بهصورت رفتوبرگشت احتمال تصادفات رخبهرخ در راههای این استان بالا است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم برای رفع عقبماندگیهای مزمن تاریخی سیستان و بلوچستان در فاصله کمتر از سه سال فعالیت خود توسعه زیرساختهای حملونقل و شبکه بزرگراهی را در دستور کار قرار داد و امروز هر ناظر منصفی که در راههای استان تردد کرده باشد، اذعان میکند که سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه بزرگ راهسازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در استان که حدود ۴۰۰ میلیارد ریال است، عنوان کرد: باتوجهبه اینکه این خطه تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بینالمللی به آن داده که استفاده از این ظرفیتها برای توسعه استان نیازمند تکمیل هر چه سریعتر شبکه بزرگراهی است تمام تلاش خود را برای تسریع در بهرهبرداری از پروژههای این حوزه به کار بستهایم.
وی تأکید کرد: با وجود تنگناهای مالی و فشارهای اقتصادی ناشی از شرایط تحریم، در حال حاضر ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل بهصورت همزمان در حال اجراست و حتی اجازه ندادهایم با وجود بدهی کلان مالی یک مورد از این پروژهها تعطیل شود.
اکبری تاکید کرد: متوسط ساخت بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره کل در دولت سیزدهم از ۱۶ کیلومتر در سنوات گذشته به بیش از ۶۵ کیلومتر ارتقا یافت.
وی اظهار کرد: توسعه زیر ساختها و محرومیتزدایی در مناطق کمتر برخوردار با هدف استفاده از ظرفیتهای منطقهای، توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آسیا میانه، افغانستان و پاکستان، تسهیل و ارتقای ایمنی حملونقل کالا و مسافر از جمله برنامههای دولت سیزدهم بود که این مهم به بهترین نحو در سیستان و بلوچستان در توسعه بزرگراهها محقق شد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه شهرهای تحت پوشش اداره کل از سال ۸۴ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۴۶ کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود درحالیکه در سه سال اخیر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با هدف کمک به توسعه شتابان این خطه با رشد قابلتوجه حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به همراه چهار پل بزرگ احداث و به بهرهبرداری رسیده است.
وی بیان کرد: همچنین به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای سیستان و بلوچستان در مسیر زاهدان - نصرتآباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل - زاهدان به طور کامل بهصورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.
اکبری اضافه کرد: همچنان در تداوم این حرکت در حال حاضر عملیات ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در حال انجام است که تلاش میشود با وجود مشکلات متعدد از جمله بدهیهای کلان به پیمانکاران تا پایان سال حدود ۸۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: یکی از حوزههایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانهای موفق باشد، دوبانده سازی محورهای استان با اهتمام این اداره کل و با حمایتهای مقامات استانی و ملی است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از آنجایی که بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندرعباس دارد و ارتباط با کشورهای اطراف یک مزیت خاص داشته و صاحبان بار و شرکتهای حملونقل بینالمللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد تبدیل هر چه سریعتر راههای استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: آمادهسازی زیرساختهای حملونقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان تشویق میکند.
اکبری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان بهعنوان پهناورترین استان کشور ۲ اداره کل راه و شهرسازی در شمال و جنوب به مرکزیت زاهدان و ایرانشهر دارد گفت: افتتاح و بهرهبرداری از ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه به همت دولت سیزدهم در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در جنوب استان انجام شد.