یک استاد حوزه پنج شباهت میان قیام حسینی و قیام مهدوی را برشمرد و گفت: جداسازی جبهه حق از جبهه باطل یکی از این شباهت‌هاست.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان گفت: دو حماسه جهانی، تاریخ ساز و جاودانه قیام حسینی و قیام مهدوی شباهت‌های بسیاری با هم دارند. یکی این که درباره هر دو قیام پیشگویی شده و مصیبت این دو امام خوانده شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران افزود: خدا برای حضرت زکریا داستان قیام امام حسین و کیفیت شهادت آن حضرت را بیان کرد و همچنین این موضوع که امام زمان منتقم خون امام حسین (ع) خواهد بود و با قیام خود از دشمنان انتقام خواهد گرفت و همچنین اهل بیت بر غربت و مظلومیت امام زمان گریه کرده اند.

این استاد حوزه ار شباهت‌های زمینه و زمانه قبل از قیام سیدالشهدا و قیام امام زمان به عنوان دومین شباهت یاد کرد و گفت: فضای غبارآلود و فسادآلود به دلیل شبهات فکری و اعتقادی و کم بصیرتی مردم زمانه، هم قبل از قیام امام حسین و هم پیش از قیام امام آخرالزمان فراگیر می‌شود.

ولدان افزود: کمی یاران دو امام قبل از قیام و زیادی دشمنان را باید یکی دیگر از شباهت‌ها دانست. چون امام حسین (ع) با یاران اندک خود پیروزی خون بر شمشیر را معنا کردند و در دوره آخرالزمان نیز در دعای افتتاح اینگونه با خدا مناجات می‌کنیم که «اللهم انا نشکوا الیک... کثرة عدونا و قلة عددنا» لذا حضرت حجت با یاران کم بر دشمنان زیاد غلبه خواهد کرد.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: چهارمین وجه مشترک در هدف این دو قیام است که برای حاکمیت دین خدا در جامعه بشری و برپایی عدالت قیام می‌کنند.

وی از خالص سازی جامعه بشری و جداسازی جبهه حق از جبهه باطل به عنوان پنجمین شباهت یاد کرد و گفت: همچنان که امام حسین در شب عاشورا دستور دادند مشعل‌ها را خاموش کردند تا انسان‌هایی که در اعتقادات خود غل و غش دارند، بتوانند از صف امام خارج شوند.

ولدان افزود: همین امام حسین (ع) در روز عاشورا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر دادند تا اگر در جبهه دشمنان کسی وجود دارد که ذره‌ای نور ایمان در وجودش هست به سپاه امام ملحق شود و همین خالص سازی در زمان حضرت حجت اتفاق می‌افتد و جز خوبان در سپاه امام زمان (عج) نخواهند بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.