شهردار شیراز گفت: کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به عنوان یک خط مشی تعریف شده در دستور کار ما قرار گرفته است.

محمدحسن اسدی امروز در ششمین نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز که با موضوع «سازوکار‌های مدیریت زمان و هزینه پروژه‌های سرمایه‌گذاری» برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله (ع)، گفت: همزمان با فعالیت شورای ششم شیراز، مقرر شد هر شش ماه یکبار نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری برگزار شود که اکنون شاهد برگزاری ششمین نشست در سومین سال فعالیت شورا هستیم.

او، همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری به میزبانی شیراز در مهرماه سال جاری خبر داد.

اسدی ادامه داد: در پنجمین نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری تفاهم‌نامه‌های چند هزار میلیارد تومانی با سرمایه‌گذاری منعقد شد، بنابراین نباید ارزش پنل‌های تخصصی و همایش‌هایی از این دست را نادیده بگیریم.

شهردار شیراز با ارزیابی مطلوب از نتایج حاصل از نشست‌های پیشین تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری در این کلانشهر، به موضوع ششمین نشست تحت عنوان مدیریت زمان و هزینه پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشاره و تاکید کرد: یکی از مهمترین عامل در تصمیم‌گیری‌ها، زمان است. در آموزه‌های دینی نیز بر استفاده بهینه از زمان اشاره شده است.

اسدی تصریح کرد: سرمایه گذارانی با شهرداری شیراز موفق به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشارکتی شده‌اند و ارزش افزوده چند هزار برابری ایجاد کرده‌اند. 

او با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران زمان از اهمیت بسزایی به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی برخوردار است، گفت: در این راستا کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به عنوان یک خط مشی تعریف شده در دستور کار ما قرار گرفت. 

شهردار شیراز همچنین خاطرنشان کرد: امروز تامین مالی تنها بحث ما نیست بلکه در پیشرفته‌ترین و صنعتی‌ترین شهر‌های جهان هم تامین مالی برای مدیریت شهری موضوع مهمی است.

اسدی با اشاره به فعالیت دوره جدید مجلس شورای اسلامی و آغاز فعالیت دولت چهاردهم طی روز‌های آینده، گفت: متاسفانه شهرداری‌ها امروز عضو هیچ تشکل و شورایی در کشور نیستند، در حالی که اگر شهرداری‌ها در برخی حوزه‌ها ورود نکنند، دیگر دستگاه‌ها پولی ندارند که هزینه کنند.

او تاکید کرد: نباید نقش شهرداری‌ها کم رنگ باشد در حالی که طی دو دهه گذشته نقش شورا‌ها کم‌رنگ‌تر شده است.

شهردار شیراز به لزوم تمرکز و اهمیت بیشتر به سرمایه گذاران و ثابت کردن این مهم در عمل برای پایداری سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

اسدی همچنین خطاب به نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشت خواستار مقررات زدایی در کشور شد.

او در خاتمه سخنانش یادآور شد: سال گذشته یک بسته ۵۰ هزار میلیارد تومانی در سرفصل‌های مختلف ارائه کردیم و برای سال جاری هم یک بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی تعریف کرده‌ایم که طی ماه‌های آینده رونمایی می‌شود.

محمدتقی تذروی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست از آماده سازی زیرساخت‌ها و تعا‌مل شورا و شهرداری شیراز با مجموعه دولتمردان در فارس برای توسعه سرمایه گذاری در این کلانشهر سخن گفت و افزود: تلاش شده تا سرمایه‌گذاران در فضای مناسبی در شیراز به فعالیت بپردازند که نتایج خوبی هم حاصل شده است.

او تاکید کرد: خوشبختانه نگاه شهردار شیراز هم سرمایه گذاری است و هم گردشگری و در این راستا بسته‌های گردشگری بزرگی در دستور کار قرار داده‌اند.

علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: با برگزاری نشست‌های تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری اتفاقات خوبی در زمینه رفع موانع سرمایه‌گذاری در شیراز رقم خورده است.

او با بیان اینکه کمتر در اجرای پروژه‌ها حتی پروژه‌های عمرانی به موضوع مدیریت زمان و هزینه توجه شده است، گفت: این موضوع در پروژه‌های سرمایه گذاری اهمیت دو چندانی دارد. 

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: خروجی پنج نشست پیشین توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز مبنای تصمیم گیری و تصمیم سازی ما در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر شیراز و مجموعه شهرداری شده و بخشی از توفیقات شهرداری در حوزه سرمایه گذاری نیز ناشی از همین موضوع است.

اسکندری اضافه کرد: در سال‌های گذشته کلانشهر‌ها یکسری نیاز داشتند که عمدتا ابتدایی و ساده بودند، اما امروز کلانشهر‌ها به عنوان ارکان اصلی مدیریت محسوب می‌شوند و نیاز‌های آنها هم بسیار متنوع شده است.

او با بیان اینکه شرایط اقتصادی، رکود و تورم موجب شده تا تامین منابع مالی در موعد مقرر خود انجام نشود. 

یکی از ارکان اصل مدیریت پروژه را تامین منابع مالی ذکر و عنوان کرد که اگر این مهم اتفاق نیفتد در عملا پاسخگویی به نیاز‌ها نارضایتی ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد وسرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش به شهر پایدار و یکی از شاخصه‌های اصلی آن تحت عنوان شاخصه اقتصادی اشاره کرد و گفت: شهر پایدار اقتصادی، شهری است که خود منابع مالی را تامین و بستر را برای انتقاع شهروندان فراهم کند.

اسکندری با اشاره به تصویب پروژه‌های پنجگانه هدف گردشگری در شیراز، گفت: امروز این پروژه‌ها راستای توسعه گردشگری تعیین تکلیف شده‌اند.

او تصریح کرد: برای شیراز افتخار است که اتفاقات حوزه سرمایه گذاری در این کلانشهر به مسیری برای سایر کلانشهر‌ها تبدیل شده است.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین به برگزاری نشست چهارم و پنجم توسعه سرمایه‌گذاری با رویکرد شهر پایدار اقتصادی و تنوع بخشی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت جمعی در سال گذشته هم گریزی زد و گفت: هدف این بود که از تعاریف کلی خارج و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در سال ۱۴۰۰ براساس مصوبه‌ای، شهرداری را ملکف به برگزاری نشست با فعالان اقتصادی به مدت هر شش ماه یکبار کرد.

حمیدرضا اسماعیلی عنوان کرد: امروز در سال سوم شورای ششم شیراز، ششمین نشست در حال برگزاری است و در هر فصل یک موضوع محوری مطرح شده است.

او با اشاره به موضوع ششمین نشست خاطرنشان کرد: مدیریت زمان و هزینه نقش مهمی در بهره وری ایفا می‌کند.

معاون شهردار شیراز اضافه کرد: در دوره مدیریت فعلی تلاش شد تا معادل با بودجه سالانه شهرداری، بودجه سرمایه گذاری تعریف شود. در سال اول فعالیت شورای ششم، بودجه شهرداری شیراز با متمم ۱۸ هزار میلیارد تومان تعریف شد و معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه سرمایه گذاری پیش‌بینی و محقق شد.

اسماعیلی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز شورای شهر در کنار بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی، ۲۰هزار میلیارد تومان هم بودجه سرمایه‌گذاری تکلیف کرد که محقق شده است.

او خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۳ هم شهرداری ملکف است که همزمان با تحقق بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومانی، ۲۶ هزار میلیارد تومان نیز تحقق بودجه سرمایه‌گذاری داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ابتدای فعالیت دوره ششم، شورای شهر ما را ملکف کرد که در پنج حوزه بزرگ سرمایه‌گذاری با محوریت گردشگری (پارک آبی، آکواریوم، تله کابین، شهربازی باغ پرندگان) برنامه ریزی کنیم. اکنون پارک آبی و آکواریوم در دست ساخت است. قرارداد تله کابین منعقد شده، شهربازی در دو نقطه شروع کرده‌ایم و باغ پرندگان در دست مطالعات نهایی قرار دارد.

اسماعیلی یکی از مسائلی که امروز به مدیریت شهری برای بحث تامین منابع کمک می‌کند را استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های عمرانی است عنوان و تصریح کرد: بهترین دوره زمان فعالیت شهرداری در تامین منابع مالی طی دو سال گذشته رقم خورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار