فراخوان ارسال آثار به سیزدهمین «جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان» در بخش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی منتشر شد.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اینکه سیزدهمین «جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان» در بخش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهید آوینی و همچنین با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لردگان و مؤسسه فرهنگی تفکر خلاق قرن بیست‌و‌یکم در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

وی با ذکر اینکه فراخوان جشنواره منطقه‌ای شاهنامه‌خوانی منتشر شده است، داد: این رویداد هنری فرهنگی با هدف نقش‌آفرینی هر چه بهتر هنرمندان نقال و شاهنامه‌خوان در حفظ هویت ایرانی اسلامی، بازخوانی قصه‌های ایرانی، معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی ایرانیان و احیا سنت‌های اصیل شاهنامه‌خوانی و نقالی رایج در مناطق زاگرس نشین، در نظر گرفته شده است.

احمدی بیان کرد: جریان‌سازی هنری در راستای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تقویت وحدت و بنیان‌های فرهنگی مشترک میان تیره‌ها و اقوام زاگرس نشین، توجه به ادبیات روایی و بازآفرینی شیوه‌های سنتی شاهنامه‌خوانی و نقالی، زمینه‌سازی برای ورود و ترغیب هنرمندان جوان و نوجوان به عرصه هنر نقالی، برجسته‌سازی زیبایی‌های هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی در راستای همگانی شدن این هنر ایرانی، تثبیت جایگاه چهارمحال و بختیاری میان سایر مناطق زاگرس نشین در موضوع توجه به حماسه‌خوانی از اهداف این جشنواره تعیین شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان در ۲ بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی به صورت رقابتی و در رده‌های مختلف سنی برای هر بخش برگزار می‌شود، افزود: دامنه جغرافیایی تعیین شده برای پذیرش آثار در این جشنواره شامل استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان، همدان است.

وی در خصوص ضرورت و اهمیت برپایی جشنواره منطقه‌ای شاهنامه‌خوانی، تصریح کرد: پهنای رشته‌کوه‌های زاگرس در میانه ایران، مأمن مردمانی است که روحیه سلحشوری و آزادی‌خواهی آنان از دیرباز همچون نگینی بر پیشانی‌شان درخشیده است. سینه و حافظه این مردمان مخزنی است از قصه‌های که با تاریخ و حماسه پیوند خورده و در این میان شاهنامه برای آنان تنها یک گنجینه بی‌بدیل از افسانه‌ها، اسطوره‌ها، قهرمانی‌ها، دلیری‌ها، پاکی‌ها و جوانمردی‌ها نیست، بلکه حکایت زندگی است؛ لذا مقرر شده است این جشنواره در مسیری جدید برگزار شود.

احمدی اظهار کرد: متقاضیان شرکت در سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان باید فیلم اجرای هنری خود را به همراه تصویر با کیفیت کارت ملی و عکس پرسنلی به نشانی الکترونیکی دبیرخانه جشنواره chb.lordegan@farhangmail.ir ارسال کنند.


بیشتر بخوانید


وی یادآور شد: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره به نشانی چهارمحال و بختیاری، لردگان، خیابان کمال‌الملک، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان مراجعه و یا با شماره‌های ۰۳۸۳۴۴۰۵۷۷/ ۰۹۱۳۲۸۷۷۸۰۲ (موسوی) و ۰۹۱۳۸۸۰۵۹۴۰ (دانیالی) تماس حاصل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار