آیت الله ناصری گفت: افراد متخصص و توانمند، امر به معروف و نهی از منکر را در فضای مجازی باید به عنوان یک فرصت تبیین و تبلیغ کنند.

 آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در گردهمایی فعالان امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بزرگ الهی است که مورد اهمال قرار گرفته و وجوب آن از ضروریات دین مبین اسلام است. 

وی ادامه داد: اینکه فلسفه قیام امام حسین (ع) بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت، اهمیت و ضرورت این دو فریضه را نشان می‌دهد که خود و یارانش در این راه شهید شدند. 

آیت ناصری افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در زمینه احیای این دو فریضه اهتمام بیشتری داشته باشد تا در وجوب این دو فریضه در جامعه علم و یقین حاصل شود و اگر همگان بر این موضوع قطعیت داشته باشند، جامعه اصلاح می‌شود. در حکومت نیز به همین صورت است که اگر بخواهد به این دو فریضه عمل کند آن حکومت عادلانه می‌شود و معروف‌ها را به جا آورده و منکرات را کنار می‌گذارد. 

امام جمعه یزد اضافه کرد: آنچه آمران به معروف و ناهیان از منکر باید مورد توجه قرار دهند، نحوه برخورد و مواجهه با افراد مختلف است که باید صورت گیرد و دومین موضوع گسترش دو فریضه واجب است و بنابراین باید در زمینه این دو مهم مطالعه و کار بیشتری صورت گیرد و در گسترش آن برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: نباید به کسی که امر به معروف می‌کنیم، نگاه دشمنی داشته باشیم چرا که انسان‌ها خطا می‌کنند و راه برای توبه باز است و بنابراین تذکر باید با صداقت و رفاقت و برخوردی عالمانه و مستدل باشد. 

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه ما باید در زمینه فریضتین نسبت به همدیگر و جامعه احساس مسئولیت داشته باشیم گفت: فرزندان ما از کودکی درس می‌خوانند، اما تدین و تفکر زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از هویت خدایی دور می‌شوند. 

وی ادامه داد: خدادوستی و خداشناسی اولین اقدامی است که در امر به معروف باید انجام شود و تفکر و تدین باید در بین فرزندان ما رواج یابد. تلاش کنیم فریضتین به نحو مطلوب در جامعه شایع شود و باور انسان‌ها به این سمت سوق یابد که منکر و معروف کدام است و دستور خداست که از منکرات دوری کنیم. 

امام جمعه یزد گفت: گسترش فریضتین راه‌های مختلفی دارد که می‌توان به تذکر‌هایی که می‌شود از جمله نصیحت، برخورد خوب و شایسته و عالمانه، دوستی و رفاقت اشاره کرد. همچنین باید از فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم و در زمینه وجوب فریضتین روایات را خلاصه و با جذابیت در فضای مجازی منتشر کرد تا اثرگذار باشد.

وی بر ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه تاکید کرد و گفت: آموزش هم باید برای خود داشته باشیم هم به دیگران منتقل کنیم و در مکان‌های مختلف مثل کارخانه‌ها، مدارس، ادارات و … شورا‌هایی تشکیل و اعضا آموزش بینند و بوسیله این شورا‌ها اقدامات انجام شود. 

حجت الاسلام ابوذر صانعی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد نیز در این نشست، مهمترین رسالت این ستاد را جذب و ساماندهی گروه‌های مردمی بیان کرد و گفت: در ۱۸ عرصه تخصصی گروه‌های جهادگران امر به معروف و نهی از منکر در ستاد کشور ثبت و تشکل‌ها به صورت مجازی، مجوز را دریافت کردند. 

وی با اشاره به ساماندهی شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌ها بیان کرد: در همین راستا قریب به ۹۰ شورا در دستگاه‌ها ثبت شد. آموزش و ظرفیت سازی از دیگر رسالت‌های این نهاد است که در این زمینه آموزش به صورت ملی و استانی ارائه شد. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد، به مطالبه گری بر اساس ضوابط و قانون اشاره و حمایت قضائی بر اساس قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از دیگر رسالت‌های این ستاد دانست و گفت: در تمامی شهرستان‌ها شعبه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر راه اندازی شده است.
در پایان این نشست از نرم افزار هوشمند مطالبه گری «سو» رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار