سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی وجود دارد که شبیه مشتری، اما «داغ» است و احتمالاً به هیچ وجه از آن دیدن نخواهید کرد، حتی اگر فرصتی برای چنین بازدیدی داشته باشید.

باران مرگبار شیشه و بوی تخم مرغ گندیده به این معنی است که احتمالاً شما هرگز دوست نخواهید تا از این «مشتری داغ» که HD ۱۸۹۷۳۳ b نامیده شده، دیدن کنید.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کرده اند که سیاره فراخورشیدی گازی HD ۱۸۹۷۳۳ b که تنها ۶۴.۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و به اندازه مشتری است، بوی بدی مانند بوی تخم‌های گندیده پخش می‌کند.

نه فقط این، بلکه سیاره مشتری داغ به باران‌های شیشه‌ای مرگبار و دمای شدید خود مشهور است و سرعت باد‌های آن که به طرفین می‌وزند حدود ۸۰۴۶ کیلومتر در ساعت است.

بنابراین، طبق آنچه Space.com گزارش داده، این سیاره که در سال ۲۰۰۵ کشف شد، چندان دوستانه به نظر نمی‌رسد.

نتیجه‌ای که رصدخانه فضایی جیمز وب به آن دست یافت، از کشف سولفید هیدروژن، مولکولی که بوی تخم‌های گندیده را منتشر می‌کند، در جو این سیاره فراخورشیدی یا «سیاره فراخورشیدی» به دست آمد.

این کشف می‌تواند به دانشمندان بگوید که چگونه اتمسفر سیارات غول پیکر گازی می‌تواند تحت تأثیر حضور گوگرد قرار گیرد که عنصر مهمی در شکل گیری سیارات است.

مشتری داغ در فاصله حدود ۴.۸ میلیون کیلومتری یا حدود ۳ درصد از فاصله زمین و خورشید به دور ستاره خود می‌چرخد و این حرکت به آن جوی داغ و ابر‌های شیشه‌ای می‌دهد که ظاهری فریبنده و تقریباً آرام مرمری با رنگ آبی و سفید به آن می‌بخشد.

گوانگوی، رهبر تیم علمی و اخترفیزیکدان جانز هاپکینز، گفت: سولفید هیدروژن یک مولکول کلیدی است که ما نمی‌دانستیم وجود دارد. ما انتظار داشتیم وجود داشته باشد و می‌دانیم که در مشتری وجود دارد، اما هرگز آن را در خارج از منظومه شمسی کشف نکرده بودیم.

وی افزود: ما به دنبال حیات در این سیاره نیستیم، زیرا بسیار گرم است، اما یافتن سولفید هیدروژن نقطه شروعی برای یافتن این مولکول در سیارات دیگر و به دست آوردن درک بیشتر از نحوه تشکیل انواع مختلف سیارات است.

فو و همکارانش نه تنها توانستند سولفید هیدروژن را در اتمسفر سیاره HD ۱۸۹۷۳۳ b شناسایی کنند، بلکه میزان کل گوگرد روی این سیاره را نیز اندازه گرفتند.

علاوه بر این، تیم تحقیق توانست منابع اکسیژن و کربن را در این سیاره فراخورشیدی تعیین کند و آب، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن را در آن پیدا کند.

منبع: اسکای نیوز