حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: برخلاف شورای حل اختلاف، دادگاه صلح صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی حقوق را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در جلسه هم اندیشی با روسای دادگستری استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد که با موضوع راه اندازی دادگاه‌های صلح در دادگستری استان کرمان برگزار شد، گفت: در قانون جدید، علاوه بر اینکه دادگاه‌های صلح، صلاحیت دادگاه شورای حل اختلاف را بر اساس قانون سابق دارند، همچنین صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی حقوقی و همچنین جرائم تعزیری درجه هفت و هشت را نیز دارا هستند.

وی افزود: برخلاف شورای حل اختلاف، دادگاه صلح صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی حقوقی از جمله: تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، دعاوی مربوط به جهیزیه و مهریه و دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد ریال را دارد.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: دادگاه صلح، دادگاهی است که صلاحیت‌های جدیدی نیز مطابق قانون جدید شورای حل اختلاف به آن اضافه شده است، برای مثال صلاحیت رسیدگی به برخی از جرایم عمدی و غیرعمدی مانند حوادث ناشی از کار یا تصادفات رانندگی نیز برای آنان درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که با راه اندازی دادگاه‌های صلح از حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها و دادسرا کاسته خواهد شد، بیان کرد: در واقع دادگاه صلح به برخی از دعوا رسیدگی می‌کند در حالی که شورا‌ها صرفا می‌توانند برای صلح و سازش اقدام کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی تصریح کرد: دادگاه‌های صلح موظف هستند، ابتدا پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهند و در صورتی که امکان برقرار نباشد و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا، در این صورت دادگاه صلح، رأسا به ماهیت دعوا رسیدگی می‌کند.

وی بیان کرد: لایحه دو فوریتی ایجاد دادگاه‌های صلح، طی ۳ سال ۴ نوبت بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل و ایراداتی به لحاظ قانون اساسی از آن گرفته می‌شد که نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان قانون جدید شورا‌های حل اختلاف به سرانجام رسید.

معاون قوه قضائیه بیان داشت: در قانون جدید، تلاش دستگاه عدلیه بر صلح و سازش است و به همین دلیل در کنار هر دادگاه صلح، یک یا چند شورای حل اختلاف نیز دایر خواهد شد.

وی ادامه داد: سابقا شورا‌های حل اختلاف در کلیه امور مدنی و حقوقی، جرائم قابل گذشت و جرائم غیرقابل گذشت با جنبه خصوصی گزارش اصلاحی صادر می‌کردند، اما در قانون جدید دادگاه صلح می‌تواند علاوه بر موارد بالا در امور حقوقی و کیفری نیز گزارش اصلاحی صادر کند.

معاون حل اختلاف کشور افزود: قاضی دادگاه صلح، بایستی در جلب رضایت طرفین تلاش کند و سپس به شورای حل اختلاف ارجاع دهد.

وی بیان کرد: مراجع قضایی این اختیار را دارند که در همه مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به دادگاه صلح ارجاع دهند، اما هر پرونده‌ای را نمی‌شود به این دادگاه‌ها ارجاع داد. 

حجت الاسلام والمسلمین  صادقی افزود: برخی از دعاوی مانند انحصار وراثت، اصلاح شناسنامه و... در دادگاه‌های صلح زودتر تعیین و تکلیف خواهند شد، زیرا این یک کار اداری است و زمان بسیار کمتری صرف رسیدگی به این دست پرونده‌ها خواهد شد. 

وی گفت: در پرونده‌ها جرم‌ها تفکیک خواهند شد و بخشی که مربوط به دادگاه صلح است در آنجا و مواردی که مربوط به دادسرا هست در دادسرا رسیدگی خواهد شد تا کار‌ها به صورت تخصصی پیش برود.

معاون حل اختلاف کشور با بیان اینکه قانون جدید شورای حل اختلاف در زمینه راه اندازی دادگاه‌های صلح نوپا می‌باشد، بیان داشت: به صورت مداوم با استان‌ها در ارتباط خواهیم بود، اشکالات و پیشنهادات اصلاحی و ابتکارات خود را به ما اعلام کنید تا از آن ها برای بهبود وضعیت دادگاه‌های صلح استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار