رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افغانستان گفت بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران متعلق به افغانستانی‌هاست و بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افغانستان ضمن تاکید بر استفاده از تشکل‌های خصوصی در حوزه تجارت با افغانستان و فعالیت اتاق مشترک بین دو کشور، اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران متعلق به افغانستانی‌هاست و بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.

محمود سیادت اظهار کرد: تلاش شده است که از تشکل‌های موضوعی در حوزه‌ مسائل اقتصادی افغانستان استفاده کنیم؛ خانه صنعت و معدن ایران، اتاق بازرگانی ایران، انجمن مدیران صنایع، بخش‌های کشاورزی و دامپروری، تشکل‌های دانش‌بنیان و... همه تلاش‌مان این است که طی جلساتی که در ماه جاری برای اعضای ایرانی و افغانستانی فعال خواهد شد، پیگیری‌ها و بهره‌گیری از تشکل‌های تخصصی انجام شود.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: اتاق مشترک، به عنوان پشتیبان و بسترساز و هماهنگ‌کننده حضور فعال خواهیم داشت اما مجری و پیگیر مسائل، تشکل‌های بخش خصوصی خواهند بود؛ تنها تشکلی که به صورت تخصصی در مورد افغانستان فعالیت دارد، اتاق مشترک است؛ طبیعتا هم بیشترین تعامل را با تجار افغانستانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: تنها اتباع که به صورت بسیار گسترده در ایران حضور دارند، اتباع افغانستان هستند. امروز بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی که در ایران ثبت شده است، شرکت‌های افغانستانی هستند و بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نیز افغانستانی هستند. طبق ادعای الکوزی (معاون اتاق‌های صنایع و تجارت افغانستان)، فعالان اقتصادی افغانستان، بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.

سیادت بر حمایت از فعالان اقتصادی افغانستان و استفاده از توان آن‌ها برای رونق اقتصادی ایران و افغانستان، تاکید کرده و معتقد است که تنظیم ارتباطات محیطی افغانستانی‌ها و رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها در ایران بایستی پیگیری شود؛ این‌ها بزرگترین سرمایه‌ ما برای آینده ما در افغانستان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار