۴۸ درصدی ایرانی‌ها به صورت افراطی آب مصرف می‌کنند یا آن را هدر می‌دهد به نحوی که برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از حجم آب شرب مصرف شده در کشور را ۴۸ درصد کسانی استفاده می‌کنند که جزو پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند.

بر اساس داده‌های وزارت نیرو ۵۲ درصد خانوار‌های ایرانی مصرفی زیر الگو‌های تعیین شده دارند و ۴۸ درصد خانوار‌ها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند؛ علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان آبفای کشور می‌گوید: سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیرخانگی است که بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور این رقم ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام شده؛ البته این رقم در برخی از کلانشهر‌های کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

ایرانیان چقدر آب مصرف می‌کنند؟

آیا ایرانیان بیش از اندازه و حتی بالاتر از میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند؟ سرانه مصرف هر شهروند در جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر است و در ایران ۲۳۵ لیتر، اما سوال اینجاست که برای مدیریت این وضعیت چه کاری باید صورت گیرد و آیا الگوی مصرفی آب ما مشکل دارد؟ قرار گرفتن ایران در معرض خشکسالی‌های متعدد و ناپایداری وضعیت بارش‌ها از یک سو و هدررفت آب در شبکه توزیع و البته میزان هدررفت افراطی به وقت استحکام، شستن ظروف یا آبیاری باغچه‌ها از سوی دیگر باعث شده تا در مدیریت وضعیت فعلی موفق نباشیم.

کارشناسان می‌گوید: اقلیمی که ایران در آن قرار دارد، گرم و خشک است و به دلیل زاویه تابش نور خورشید، همه ساله بخش زیادی از آب‌های سطحی را به دلیل تبخیر بالا از دست می‌دهیم، به گفته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور میزان هدررفت آب ناشی از وضعیت اقلیمی کشور ۳۰ درصد است. از سوی دیگر سهم آب شرب و بهداشت از کل برداشت سالانه آب حدود ۹ درصد برآورد می‌شود.

میزان مصرف آب

منبع: همشهری آنلاین 

برچسب ها: مصرف آب ، صرفه‌جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار