رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با همکاری کشور سوریه با ایران در رفع معضل گرد و غبار گفت: سوریه داد‌های بسیار خوبی را در این حوزه ارائه کرده است.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص اقداماتی که در حوزه محیط زیست بر اساس پیمان شانگهای صورت گرفته است، اظهار کرد: در حوزه محیط زیست برای توسعه سبز طبق پیمان شانگهای اتفاق‌های بسیار خوبی در دولت سیزدهم رخ داد و دستاورد‌های بسیار عالی برای آن می‌توان تعریف کرد.

وی با اشاره همکاری‌های فناورانه و نوآورانه طبق پیمان شانگهای افزود: شرایط کشور‌های عضو شانگهای با یکدیگر متفاوت است ولی در پدیده‌های نوظهور مقرر شد کشور‌های عضو با یکدیگر همکاری داشته باشند که یکی از این مسائل، موضوع رفع مشکل گرد و غبار است.

سلاجقه با اشاره به دیپلماسی محیط زیست که در دستور کار دولت شهید رئیسی بود، تاکید کرد: این دیپلماسی به نتایج ارزنده‌ای خواهد رسید و تبادل کارشناسی با کشور‌های همسایه از جمله عراق و سوریه انجام شده است و پیگیری‌های لازم برای اجرایی شده مصوبات صورت گرفته در دستور کار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافقات انجام شده با ترکمنستان و سایر کشور‌های همسایه برای رفع معضل گرد و غبار خاطر نشان کرد: مقرر شد نقشه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقشه عمل که برای شمال و شمال شرقی کشور درنظر گرفته شده است، با استفاده از داده‌های کشور ترکمنستان این نقشه به‌روز شود تا به صورت میدانی اقدامات لازم را در ترکمنستان انجام دهیم.

معاون رئیس دولت سیزدهم درباره اقداماتی که قرار است در عراق و سوریه در حوزه رفع معضل گرد و غبار انجام شود، اذعان کرد: مقرر شد چهار استان در جمهوری اسلامی و چهار استان در کشور عراق در خصوص گردو غبار وارد حوزه میدانی شوند تا همراه با روش‌های بیولوژیک، مهندسی و سایر روش‌ها و ظرفیت دو کشور این اقدامات عملی شوند.

سلاجقه افزود: در این حوزه تبادل خوبی توسط کارشناسان دو کشور صورت گرفت ولی تغییرات در دولت سبب شد تا انجام کار با تأخیر مواجه شود و امیدواریم این روند در دولت آینده ادامه یابد.

وی در رابطه با همکاری کشور سوریه با ایران در رفع معضل گرد و غبار در این حوزه بیان کرد: سوریه همکاری لازم را با ایران داشته و داد‌های بسیار خوبی در این حوزه اعلام کرده است و مقرر شد که داده‌های در حوزه محیط زیستی بین دو کشور رد و بدل شود. اما فقط منطقه دیرالزور از نظر امنیتی مشکلاتی دارد و فضای تقریباً در این منطقه جنگی است که سبب افزایش گرد وغبار شده و متأسفانه دسترسی لازم به این منطقه وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار