مریم صفری مسئول موزه کانون بیان کرد: در نمایشگاه ماه تشنه، حدودا ۵۰ فریم اثر عاشورایی داریم که مربوط به هنرمندان پیشکسوت و جدید کانون هستند.

مریم صفری مسئول موزه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: موزه ملی هنر و ادبیات کودک که در واقع متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است، گنجینه‌ای از آثار تصویری کانون دارد که در طول سال‌های فعالیت خود از سال ۱۳۴۵ تا به الآن، هر کتابی را که منتشر کرده است، اصل اثر را که توسط هنرمند پیشکسوت یا غیره کار شده است در این گنجینه نگهداری می‌شود.

بوی ادامه داد: به این دلیل که این آثار دیده شود و تنها جنبه نگهداری و آرشیو کردن نداشته باشند، در برنامه‌های موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای داریم که در خصوص فعالیت‌های مختلف و در ایام مختلف آثاری را با موضوعاتی که در نظر داریم انتخاب می‌کنیم و آن‌ها را در گالری مورد نظر خودمان به نمایش می‌گذاریم البته که ما یک فضای خصوصی برای به نمایش گذاشتن این آثار داریم.

وی افزود: نمایشگاه ماه تشنه برای گروه سنی کودکان و بزرگسالان است اما بزرگ‌ترها و کسانی که به حوزه کودک و کتاب کودک علاقه‌دارند، دانشجوهای رشته هنر و پژوهشگرانی که در این حوزه کار می‌کننده، به عنوان منبع تحقیقی می‌توانند از این آثار استفاده کنند و با این نگاه آثار را انتخاب کنند.

مریم صفری مسئول موزه کانون بیان کرد: ما آثاری که در این دوره از نمایشگاه ماه تشنه، به مناسبت ایام ماه محرم و صفر انتخاب کرده‌ایم، مربوط به کتاب‌هایی در کانون می‌شود که موضوع آن‌ها مربوط به واقعه عاشورا بوده است. ما تصاویر را انتخاب کردیم که حدودا ۵۰ فریم اصل اثر است؛ این آثار مربوط به هنرمندان پیشکسوت و جدید کانون هستند که این آثار در سال‌های اخیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه به عبارتی در واقع مرور بررسی و مقایسه است که ببینیم در طی این سال‌ها این آثار چه روند و تغییری داشته است. به این آثار در حوزه تصویر چطور نگاه شده است و هنرمندان چطور به این آثار پرداخته اند و عزیزانی که در این نمایشگاه حاضر می‌شوند می‌توانند یک نگاه مقایسه‌ای داشته باشند.

صفری افزود: نمایشگاه ماه تشنه از اول محرم آغاز به کار کرده است و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعد ازظهر پذیرای مخاطبان علاقه‌مند است.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه ماه تشنه در سال‌های‌گذشته‌گفت: ما هر سال در این ایام به نمایش گذاشتن‌چنین آثاری را داریم اما نه دقیقا همین آثار را؛ زیرا تنوع آثار بسیار است و سعی می‌کنیم هر دوره آثار متفاوت تری را انتخاب کنیم. ممکن است کانون در این زمینه ۱۰۰ عنوان کتاب داشته باشد اما ما تنها ۱۵ عنوان‌کتاب را انتخاب کنیم. ممکن است در دوره‌های بعدی انتخاب ‌های دیگری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان ماه تشنه از چه چیزی انتخاب شده است بیان کرد: ما در واقع باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم که مخاطب اصلی ما کودک و نوجوام است و به لحاظ طراحی پوستر و عنوان نمایشگاهی که انتخاب می‌کنیم، نباید به آن صورت موضوع اندوه و ان مسئله‌ای که بزرگسال متوجه می‌شود نباشد و قابل درک برای کودک باشد. ماه الگو گرفته از دو ماه محرم و صفر و قمر بنی هاشم دارد و خب تشنگی هم اشاره به واقعه عاشورا دارد.

وی درباره آمار آثار کودکان و نوجوانان در حوزه محرم و صفر گفت: بنده آمار دقیقی ندارم، زیرا اطلاعات دقیق این بخش با انتشارات کانون است؛ اما آن چیزی که در موزه موجود است، می‌توان گفت بیش از ۲۰ عنوان است و به لحاظ تصویری بیش از ۱۰۰ حتی ۱۵۰ اصل اثر را شامل می‌شود.

شایان ذکر است، نشانی موزه ملی و ادبیات کودک و نوجوان_خیابان فاطمی، خیابان حجاب_مرکز آفرینش‌های ادبی هنری کانون واقع شده است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار