طبق اعلام بانک مرکزی نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی طی روندی نزولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت­ ماه ۱۴۰۳ رسید.

معاونت سیاستگذار پولی بانک مرکزی از رشد تجمعی کمتر از میزان هدف‌گذاری‌شده نقدینگی در دوماهه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد: نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت­ ماه ۱۴۰۳ رسید. نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی نیز طی روندی نزولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت­ ماه ۱۴۰۳ رسید.

 بنابراین گزارش، نقدینگی در پایان اردیبهشت­ ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۲ درصد رشد یافته است که این رقم پایین­تر از رشد نقدینگی هدف­‌گذاری‌شده برای دوماهه نخست امسال است.

همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است. لازم به ذکر است رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۳ معادل ۲.۰ درصد بوده است و رشد تجمعی نقدینگی دوماهه نخست امسال کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین‌شده برای این مدت است.

بر اساس آمار‌های مقدماتی، پایه پولی در پایان اردیبهشت­‌ماه سال جاری رشدی معادل ۰.۳ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ تجربه کرد، همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۱.۱ درصد بوده است. نکته قابل توجه تداوم روند نزولی رشد پایه پولی است، به‌طوری که رشد دوازده‌ماهه پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اردیبهشت­‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲، معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۷.۴۳۴ رسید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار