شهردار خرم آباد گفت: قانون پرداخت ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط واحد‌های پتروشیمی به شهرداری‌ها در استان لرستان بر زمین مانده و در حالی که شهر خرم آباد دارای صنعت پتروشیمی است، اما شهرداری آن نتوانسته است از این قانون منتفع شود.

 داریوش بارانی بیرانوند روز سه شنبه در جلسه با مسئولان امور مالیاتی استان اظهار کرد: پتروشیمی‌ها باید در هر شهری با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها کمک کنند.

وی افزود: اگر شهر‌های بزرگ، آباد و از مبلمان شهری مناسبی برای شهروندان برخوردار هستند بواسطه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط بخش صنعت است.

بارانی بیرانوند با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: صنعت باید برای شهر‌ها ایجاد شغل و تولید ثروت کند، اما این امر در لرستان اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در این زمینه به شهرداری‌ها به عنوان نهاد‌های خدمت رسان به شهروندان کمک‌های اساسی شود.

شهردار خرم آباد گفت: شهر‌ها تا وقتی که شهرداری‌ها دارای مشکلات درآمدی باشند آباد نمی‌شوند و موضوع پرداخت ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تجارب شهر‌های بزرگ نشان دهنده اهمیت این امر است و انتظار می‌رود در این زمینه همکاری بیشتری صورت گیرد چرا که خدمات شهرداری متعلق به عموم مردم است.

بارانی بیرانوند همچنین با بیان اینکه امور مالیاتی استان تابعی از صنعت، کشاورزی و گردشگری استان است افزود: این سازمان در این راستا همکاری‌های ارزنده‌ای با شهرداری و مجموعه مدیریت شهری داشته که امیدواریم به نحو احسن تداوم یابد.

سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده در لرستان وصول شد

مدیرکل امور مالیاتی لرستان هم گفت: پارسال سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده در لرستان وصول شد در حالی که سال ماقبل مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وصول شده بود.

حجت اله صالحی اظهار کرد: مالیات‌های بر ارزش افزوده به صورت استانی وصول و به نسبت جمعیت بین شهرداری ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری تقسیم می‌شود.

وی افزود: پارسال حدود ۸۸۰ میلیاد ریال از مالیات‌های بر ارزش افزوده به خرم آباد، ۵۶۰ میلیارد ریال بروجرد، ۳۰۰ میلیارد ریال به دورود و سایر شهر‌ها نیز به نسبت جمعیت سهم بردند.

صالحی همچنین با اشاره به تشکیل ۱۱۰ هزار پرونده مشاغل در سطح استان عنوان کرد: ۸۱ هزار پرونده از این مجموع مشمول مالیات ماده ۱۰۰ بودند که ۵۰ هزار پرونده از آن‌ها مالیات صفر و ۱۹ هزا پرونده نیز زیر ۵۰ میلیون ریال تشخیص داده شد که به بیان دیگر ۸۵ درصد پرونده‌های اشخاص حقیقی مشمول ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم یا صفر یا کمتر از ۵۰ میلیون ریال بود.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی لرستان نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قبل ۹ درصد بود که امسال به ۱۰ درصد رسیده است.

صالحی همچنین درخصوص بخشودگی جرایم تصریح کرد: پارسال ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال درخواست بخشودگی جرایم داشتیم که ۱۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال معادل ۹۹ درصد مورد بخشودگی قرار گرفت که با توجه به بخشنامه سازمان در بهمن ماه سال گذشته مبنی بر بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم که مورد استقبال قرار گرفت مودیان مالیاتی استان مالیات و عوارض خود را پرداخت کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی کشور به ۶۵ بانک اطلاعاتی دسترسی دارد یادآور شد: با بانک‌های اطلاعاتی که شهرداری در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد، ۲هزار پرونده مستغلات جدید شناسایی شد که به دلیل نداشتن سابقه مالیاتی درآمد‌های جدیدی برای استان محقق خواهد شد.

وی همچنین در خصوص پرداخت سهم ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط پتروشیمی‌ها به شهرداری افزود: پتروشیمی خرم آباد از معافیت ماده ۱۲۳ بهره‌مند است که همین امر باعث شده از پرداخت این سهم معاف شود همچنین به دلیل اینکه محصولات تولیدی آن فروش داخلی ندارد و صادر می‌شوند مشمول مالیات عملکرد و ارزش افزوده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین ارتباط کاری را با امور مالیاتی دارد شهرداری است عنوان کرد: همه به نوعی شهروند هستیم و هرچه شهر‌ها به لحاظ مبلمان از وضعیت بهتری برخوردار باشند هم شهروندان آرامش بیشنری خواهند داشت و هم سرمایه گذاری‌های بهتری صورت خواهد گرفت که منجر به افزایش درآمد شهروندان خواهد شد.

صالحی ادامه داد: باید نسبت به احقاق حقوق شهرداری‌ها و مساعدت با این مجموعه تلاش‌های بیشتری داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.