رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از ابلاغ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان به استان کرمان از محل حقوق دولتی معادن خبر داد.

محمدرضا وحیدی امروز ۱۹ تیرماه در کمیته برنامه ریزی شهرستان زرند گفت: در سطح استان برنامه ریزی برای استان و شهرستان‌ها تدوین یا در حال تدوین است.

وی با اشاره به آمایش سرزمین استان و شهرستان ها، تصریح کرد: افق ۱۴۱۴ در آمایش سرزمین شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه منابع دولتی محدود است، عنوان کرد: اجرای پروژه‌ها هزینه زیادی دارد، پس باید از ریز کردن اعتبارات خودداری شود.

به گفته وی، اعتبارات هر شهرستان به شهرستان دیگر داده نمی‌شود و اگر دستگاهی تا پایان این ماه نتواند پیمانکار برای پروژه‌های خود بگیرد، پس از برگزاری یک جلسه اعتبار آن پروژه به پروژه‌ای دیگر در همان شهرستان اختصاص داده می‌شود. 

وحیدی بیان داشت: باید پروژه‌ها را به گونه‌ای تامین اعتبار کنیم که سریعتر به بهره برداری برسد تا کام مردم شیرین شود.

به گفته وی، تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن بر عهده دولت است و ایجاد زیرساخت هزینه‌های زیادی دارد و براساس آخرین برآورد، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن شمال استان نیاز است؛ لذا اعتباراتی باید برای نهضت ملی مسکن اختصاص داده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه زرند جزو شهرستان‌های معدنی است، تصریح کرد: طبق قانون ۱۵ درصد بهره مالکانه معادن باید به خزانه کشور واریز شود و حدود ۵۰ درصد ارزش افزوده و بهره مالکانه معادن از نظر درآمدی و هم مصارف متعلق به استان کرمان است.

وی افزود: طبق قانون معدن، ۱۵ درصد از بهره مالکانه تحت عنوان تبصره شش برای ایجاد زیرساخت‌ها به شهرستان‌هایی که معادن در آنجا واقع است، تعلق می‌گیرد که طی امسال ۱۳۰۸ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده که سهم شهرستان زرند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان با توجه به درآمد پیش‌بینی شده از معادن شهرستان اختصاص یافته است.

وحیدی در بخشی از سخنانش گریزی به اعتبارات شهرداری‌ها زد و گفت: بخشی از سهم مالیات برارزش افزوده متعلق به شهرداری هاست.

وی بیان داشت: حدود ۳ هزار پروژه در استان داریم و سرانه اعتباری هر پروژه زیاد نیست؛ بنابراین اگر امکان پذیر است تعداد پروژه‌های شهرستان را کمتر کنیم تا بتوانیم سرانه اعتباری پروژه‌ها را افزایش دهیم تا پروژه‌ها زودتر به اتمام برسند.

رضا حسینی نژاد فرماندار شهرستان زرند نیز اظهار کرد: جاده‌های شهرستان زرند به جاده‌های ترانزیتی تبدیل شده اند و تردد ماشین آلات معدنی جاده‌ها را فرسوده کرده است؛ لذا برای کاهش سوانح جاده‌ای باید به محور‌های این شهرستان توجه ویژه‌ای شود.

وی از مشکلات آبی این شهرستان سخن به میان آورد و تصریح کرد: سطح ایستابی چاه‌های زرند حدود ۳۵۰ متر شده است و عمده روستا‌های شهرستان در بحث آب شرب مشکل دارند.

به گفته فرماندار زرند، اعتبارات از محل حقوق دولتی معادن در شهرستان زرند قابل لمس نیست.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار