طرح سیستم دینامیکی سرمایش هوا ویژه مصارف خانگی که توسط دکتر امیدی کاشانی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجندطراحی شده، برای ساخت به حمایت سرمایه گذار نیاز دارد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه طرح ساخت سیستم دینامیکی سرمایش هوا در دوره فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت، انجام شد، گفت: این فرصت مطالعاتی در شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ۴ ماهه بود ولی برای این طراحی ۸ ماه وقت گذاشته شد.

امیدی کاشانی با بیان اینکه ایده اصلی این طرح براساس شناسایی و مهندسی معکوس روش جدیدی به نام سرمایش دینامیکی هوا است که توسط یگ گروه از دانشمندان فیزیک کشور اوکراین در سال ۲۰۲۳ ثبت جهانی شده، افزود: این اختراع در اروپا ویژه صنایع بزرگ طراحی شده که علاوه بر حذف آب و مواد مبرد برای ایجاد سرمایش، خود هوا به طور مستقیم توسط تبدیل انرژی درونی به انرژی جنبشی، دمای آن به نحو چشمگیری تا ۷۰ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی در کشور و نیاز به کاهش مصرف انرژی در زمینه آب، برق و گاز، این طرح ساخت سیستم دینامیکی سرمایش هوا با هدف بکارگیری در مصارف خانگی و جایگزینی برای کولر‌های آبی و اسپلیتر (کولر‌های گازی) با تغییر کاربری طرح ثبت شده جهانی صورت گرفت، گفت: در این طرح در کولر‌های گازی گاز‌های مبرد کلا حذف شده و تنها با استفاده از هوا و قطعه طراحی شده، هوا به صورت نامحدود تا ۷۰ درجه زیر صفر سرد شده و صد درصد آب مصرفی و ۳۰ تا ۷۰ درصد برق کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسته به نوع کاربرد، هزینه ساخت قطعه متفاوت است، گفت: ممکن است طراحی و ساخت آن با ۴۰۰ هزار تومان هم انجام شود و ممکن است برای مکان‌های بزرگ هزینه ساخت آن افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اگر این طرح حمایت مالی از سوی سرمایه گذار شود می‌تواند به تولید انبوه برسد، افزود: با ساخت این قطعه و قرار دادن آن بر سر راه کمپرسور هوا، مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

امیدی کاشانی افزود: در این فرصت مطالعاتی طراحی قطعه کاری این ایده توسط نرم افزار سالید وورک بدست آمده و مدلسازی ایرودینامیکی آن توسط نرم افزاتر انسیس فلوئنت انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار