مشهدالرضا، این روزها بیرق‌های سیاه عزای حسینی را برافراشته است.

محرم که از راه رسید حال و هوایش مثل خون در رگ‌های شهر جریان پیدا می‌کند، دل‌ها از شور حسینی موجاموج می‌شود، حسینیان ندای «حی علی العزا» سر داده و با برپا داشتن خیمه‌های عزای سید و سالار شهیدان، خود را برای مرور غمنامه کربلا و تاریخ عاشورا، مهیا می‌کنند.

در یکی دو روز گذشته، شهر مشهد رنگ سوگ به خود گرفته و بنر‌هایی با مضامین و عبارات غمگنامه و عزادارانه در سطح شهر نصب شده است که از جمله بر آنها چنین نوشته اند «بر گوش جانم می‌رسد آوای زنگ قافله، این قافله تا کربلا دیگر ندارد فاصله».

 

 

در و دیوار سیه‌پوش محرم شده است
محوریت عزاداری‌ها در مشهد، حرم امام هشتم (ع) است. صحن و سرای بارگاه منور ثامن الحجج (ع) با نصب پرچم‌ها و کتیبه‌های مشکی، حال و هوایی از حزن و اندوه یافته و زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) با حضور در این مکان مقدس، در ماتم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به سوگ می‌نشینند.

امسال حرم مطهر رضوی با برنامه‌های متنوع به استقبال ماه محرم رفته است. آیین اذن عزا از جمله این برنامه‌ها است که عصر روز آخر ماه ذی الحجه و در ۱۶ تیرماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از خادمان آستان ملکوتی حضرت رضا (ع) و تعدادی از مسئولان هیات‌های مذهبی سراسر کشور، در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد که در این مراسم، پرچم عزای حسینی بر بلندای گنبد آستان آسمانی رضوی به اهتزاز درآمد.
در و دیوار سیه‌پوش محرم شده است
این مراسم با تحویل پرچم حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) به اداره رواق‌های حرم مطهر رضوی برای نصب در صحن آزادی، اهدای پرچم متبرک رضوی به ۱۳۰ هیات مذهبی از سراسر کشور، سیاه‌پوش کردن تمام فضا‌های حرم مطهر رضوی، اهدای شال عزا به پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی و همچنین افتتاح فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی رادیو محرم، همراه بود.

رضا خوراکیان مدیر عالی حرم مطهر رضوی در خصوص برنامه‌های حرم مطهر رضوی گفت: ۱۱ موکب مردمی برای پذیرایی از زائران در فضا‌های مختلف حرم مطهر رضوی مستقر هستند و پیش‌بینی ما این است تا پایان عاشورا از ۶ میلیون زائر رضوی پذیرایی شود.

او افزود: شعار محوری امسال حرم مطهر رضوی ویژه ایام محرم و صفر، «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» است که در تمامی دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای، به آن پرداخته می‌شود.

اهدای پرچم حرم مطهر رضوی به ۸۰ هیات برتر کشوری و بین‌المللی در کشور‌های مسلمان مانند هند و پاکستان، لغو مراسم نقاره‌زنی در ۲ ماه محرم و صفر از جمله برنامه‌های این ایام است. 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: اهدای پرچم حرم مطهر رضوی به ۸۰ هیات برتر کشوری و بین‌المللی در کشور‌های مسلمان مانند هند و پاکستان، تغییر گل‌آرایی در صحن‌ها، لغو مراسم نقاره‌زنی در ۲ ماه محرم و صفر و هماهنگی دستگاه صوت برای هیات‌هایی که از قبل با دفتر خدمات به هیآت، ثبت‌نام کرده‌اند از دیگر برنامه‌های ویژه هیآت مذهبی است که در حرم مطهر رضوی عزاداری خواهند داشت.

خوراکیان بیان کرد: برنامه‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی در ۴۱ سرفصل تهیه شده است. آیین شیرخوارگان حسینی، احلی من العسل، مقتل خوانی روز عاشورا، خطبه خوانی و شام غریبان از جمله برنامه‌های دهه اول محرم است.

او تصریح کرد: مراسم «حسینیه حرم» از دیگر برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی است که در صحن قدس برگزار می‌شود، این مراسم در دهه اول محرم ویژه عزاداری اقوام و استان‌های مختلف است و هر شب مردم یک استان در این صحن به عزاداری خواهند پرداخت.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی تاکید کرد: همزمان با نخستین روز از ماه محرم نیز آیین سنتی "صلا" برای آغاز عزاداری سیدالشهدا (ع) توسط خادمان در حرم مطهر رضوی برگزار شد. این آیین، با قدمتی بیش از ۳۰۰ ساله و با آغاز محرم هر سال توسط مداحان اهل بیت (ع) با قرائت اشعار و نوحه‌هایی با مضمون سوگواری امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

خوراکیان اظهار کرد: این آیین به منزله اذن گرفتن خدام بارگاه منور رضوی از ساحت مقدس امام رضا (ع) برای آغاز عزاداری جدش سیدالشهدا و ماه محرم است.

او افزود: همزمان با روز نخست ماه محرم نیز، خادمان و کارکنان حرم مطهر رضوی با برپایی مراسم عزاداری هیات عالم آل محمد (ع)، ارادت و دلدادگی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشتند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: این دسته عزاداری در دهه نخست ماه محرم همه روزه از ساعت ۶ و ۵۰ دقیقه صبح از ایوان باب الکاظم (ع) حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم (ص) به راه افتاده و به سمت باب السلام حرکت می‌کند. مسیر حرکت دسته عزاداری در روز‌های هشتم تا دوازدهم محرم به سمت بست شیخ بهایی تغییر خواهد یافت و در نهایت در دارالقرآن کریم به روضه تولیت آستان قدس رضوی، ختم می‌شود.

خوراکیان بیان کرد: خادمان عزادار حسینی در این مراسم با نوحه خوانی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت (ع) به سوگ و ماتم سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش می‌نشینند و با چشمانی اشکبار، ارادت و دلدادگی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان می‌دهند.

او تصریح کرد: امروزه ما میراث دار خونین روز عاشورا هستیم و مبلغان نقشی مهم در تلاطم این دریای روشن حقیقت ایفا کرده و باید بنا به فرمایش امام حسین (ع) به روش «استعدوا» (خود را آماده کنید) عمل کنند.

برچسب ها: حرم مطهر رضوی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۹ تير ۱۴۰۳
فقرا چشم به انتظار که آیا زیارت نصیبشان می شود در خواب و اغنیا سوی تو آیند امام رضا و فوق اغنیا حج روند جان به قربان تو مولا که حج اغنیای هستی و فقرا باید برن بمیرن